zaterdag 4 juni - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu zaterdag 4 juni - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

zaterdag 4 juni

Door: lyan sijbring

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

05 Juni 2011 | Verenigde Staten, Cody

Het was vroeg opstaan vanochtend, om 5 uur ging de wekker. Geen tijd voor koffie, dus we hadden gisteren al koude frappucino van de Starbucks meegenomen, en een paar kant en klare broodjes. Om 05:45 zaten we in de auto en tegen 6 uur reden we Yellowstone in. De ranger herkende ons nog van gisteren dus we hoefden onze kaart niet te laten zien. Gisteren hadden we het stuk al gereden dus we waren er vrij zeker van dat we op tijd aan de andere kant zouden staan om over de pas te kunnen. En toen, jawel hoor, een kudde bisons die aan de wandel waren over de weg, lekker breed en geen mogelijkheid om erdoor te komen. Toen we wat dichterbij gingen rijden om te zien of ze aan de kant zouden gaan (mag eigenlijk niet, maar ja, nood breekt wetten) draaide een moeder buffel zich om en begon toch wel heel dreigend te kijken. Dus de afstand maar weer vergroot en er rustig achteraan gekeuteld. Op een zeker moment gingen ze toch op 1 rijbaan lopen en wij er snel voorbij, hopend dat moeder buffel niets zou doen…..Het ging goed!
Maar weer snel verder, hopend op niet nog een kudde, maar het ging goed.
Het was vreselijk koud 22 gr fahrenheit (-6) en alle geisers en potjes dampten zo erg dat je niet eens kon zien wat er allemaal gaande was onder de stoom.
Tegen 8 uur waren we aan de andere kant van het park. We hebben het Yellowstone-lake nog bekeken, ook hier aan de kanten veel stoom. Een bordje leerde ons dat hier de warmste gemeten stoom van het park is. En als de boel ooit gaat exploderen dan gaat dit meer als eerste. Waarschijnlijk ligt hier de magma op het hoogste punt of is de druk hier het hoogst.
Aan de kant van het yellowstone-lake zijn behoorlijke bosbranden geweest, hele grote stukken zijn kaal en verbrand, en wat triest gezicht…
De Sylvan-pas over: er blijkt maar 1.5 mile gevaarlijk te zijn. Hier liggen enorme bulten sneeuw en ze zijn bang dat dit de weg op gaat schuiven. Als dat gebeurt terwijl je er rijdt dan ga je zeker mee naar beneden.
We kwamen heelhuids beneden en hebben genoten van het uitzicht..
Vrij snel na het park zagen we nog een erg mooie Moose, ook al met een deel van zijn gewei. Hij stond lekker blaadjes te eten en bewoog bijna niet, dus alleen een foto van zijn kop.
Als toegift kwam er ook nog even een bald-eagle overvliegen, geen foto, het ging te snel.
Vervolgens, genietend van de bergen hier, doorgereden naar Cody:
Cody ligt in de staat Wyoming. De stad is in 1896 gesticht door en vernoemd naar William Frederick Cody, beter bekend als Buffalo Bill.
het ligt aan de rand van het Bighorn Bekken. Boven Cody rijzen de Rattlesnake Mountains op in het noorden en Cedar Mountains in het zuiden. Vanuit Cody heb je een spectaculair zicht op Heart Mountain, waarvan de 2400 m hoge top ten noorden van Cody ligt, en de Carter Mountains die een rij van toppen vormen van zo'n 3700 m hoogte, bijna 24 km zuidwaarts.
De culturele activiteiten in Cody draaien voornamelijk rond Buffalo Bill en van de cowboy- en western-cultuur.
Rodeo is belangrijk in de cultuur in Cody, dat zichzelf de "Rodeo-hoofdstad van de wereld" noemt. De Cody Nite Rodeo is een amateur rodeo elke avond van begin juni tot eind augustus.

We staan op een prachtige camping, de Pondorosa. De temperatuur is hier 21 graden, dus vanaf vanochtend hebben we een verschil van 27 graden.
Vanavond gaan we naar de Rodeo, en we hebben geluk. De rodeo’s zijn net begonnen en elk jaar op de eerste zaterdag van de rodeo kost het maar 5 dollar (normaal 18).
Eerst zijn we nog even naar de Walmart geweest voor een beetje eten en vervolgens ook nog even door Cody gewandeld. Het is een mooi standje met restaurants en toeristenwinkeltjes, wel leuk om even te zien…De rest van de middag hebben we lui in de zon gelegen.

Morgen naar Rock Springs/Green River. Hopen dat er geen overstromingen zij onderweg, anders wordt het een hele lage reis……

• 05 Juni 2011 - 09:57

Sil:

echte cowgirl hahaha :)

• 05 Juni 2011 - 18:22

Dave:

en gewoon midden in de zomer in de sneeuw staan!!
    Vet gaaf.
    groetn uut grunn.
    en wij hebben onweer enzo