maandag 6 juni - Reisverslag uit Grand Junction, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu maandag 6 juni - Reisverslag uit Grand Junction, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

maandag 6 juni

Door: lyan sijbring

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

07 Juni 2011 | Verenigde Staten, Grand Junction

Op naar Grand Junction in Colorado. Onderweg nog even de Fantasy Canyon bezocht:

Fantasy Canyon (ook wel genoemd: the Devil’s Playground) ligt een stukje onder Vernal, Utah. Het ligt ergens verstopt midden in een olieveld. De canyon zelf is heel klein, misschien één hectare, maar een bezoek aan de vreemde rotsformaties kan je wel enkele uren kosten. Gewoon lopen en kijken en je fantasie laten werken Je ziet de meest vreemde zaken in de formaties. Helaas is de beroemste, de zgn. 'Tea kettle' enkele jaren geleden tijdens een storm afgebroken...We hebben hem niet kunnen ontdekken…

De geschiedenis:
Ongeveer 38-50 miljoen jaar geleden bedekte een enorme, bijna 800 meter diep meer dit gebied. Sedimenten van de omliggende bergen vielen regelmatig in het water en stapelden zich op de bodem op. Door de enorme waterdruk vermengden hard gesteente en zand zich met elkaar. Nadat het meer verdwenen was, kon de erosie zijn werk beginnen. De wekere zandsteen loste sneller op dan het harde steen, met als resultaat deze spectaculaire formaties. Ook nu nog veranderd dit gebied door erosie. Toen we er waren waaide het behoorlijk en je hoort de wind door de formaties fluiten, een heel hoog geluid.

De weg erheen hadden we goed uitgezocht, we hadden ook de GPS coördinaten en dat was maar goed ook. Het is een groot doolhof daar. Je rijdt door een prachtige omgeving die volledig verpest is door allerlei olieboring installaties, het stikt er van de ja-knikkers, opslagvaten, leidingen en er rijden erg veel tankwagens.
Op de terugweg dacht Albert dat hij het wist zonder de tomtom maar in no-time waren we verdwaald. Gelukkig rijden er wel mensen dus je kan even vragen.

Onze reis van vandaag was weer een mooie reis. Weer door hoge bergen en passen en prachtige meren, we zijn tot ongeveer 8400 ft hoogte gekomen. Onderweg nog wat antilopes gezien en wat roofvogels en voor het eerst dat we in Amerika zijn hebben we prairie dogs gezien. Ze lijken op de andere eekhoornsoorten die hier rondhuppelen, maar zijn een stuk langzamer. Ze zitten allemaal op hun eigen bultje op de achterpootjes, een erg leuk gezicht!

Aangekomen in Grand Junction waait het hier ontzettend hard, maar het is wel 35 graden. We hebben met wat moeite de tent opgezet en we hopen dat hij blijft staan. De voorspelling is dat het vanavond tegen 10 uur af zakt. Het waait zo hard dat je de bergketen hier tegenover niet meer kan zien en af en toe ligt de tent bijna plat :)
Ook hebben we boodschapjes gedaan en zijn op zoek geweest naar een ijzerzaagje om een stukje van onze tentstokken af te zagen, dan kan hij waarschijnlijk wat beter tegen de wind. En ook nog maar een extra touwtje gespannen…..

Morgen blijven we hier, we gaan het Colorado National Monument bezoeken en een scenic route rijden. En het is wel lekker om de tent niet af te hoeven breken…We worden er al wel heel handig in en meestal zijn we in een kleine 20 minuten helemaal klaar.

• 07 Juni 2011 - 09:26

Wim En Marie:

Lyan

Van harte gefeliciteerd.

• 07 Juni 2011 - 10:53

Renske:

Lyan, van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Albert ook gefeliciteerd, ook namens pap en mam.
    We komen dus niet op je verjaardag want we willen erg graag terug gebracht worden!!
    Blijft je cadautje, heel leuk?? al zeg ik het zelf, dus nog maar even in de kast liggen.
    Maak er een leuke dag van met zijn tweeën, geniet ervan.
    Groetjes van 3 Sijbringjes en 1 Kroes.

• 07 Juni 2011 - 12:33

Suus:

Hey Lyan
    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Maar er samen wat leuks van.

• 07 Juni 2011 - 12:45

Gelske:

Hoi Lyan,

Gefeliciteerd met je verjaardag.
    Een fijne dag en proost hoor.
    We genieten weer van je verhalen.

• 08 Juni 2011 - 07:02

Marina:

Sretan ti rodjendan, puno pozdrava ,
    do skorog vidjenja