woensdag 5 juni - Reisverslag uit Missoula, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu woensdag 5 juni - Reisverslag uit Missoula, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

woensdag 5 juni

Door: Lyan

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

06 Juni 2013 | Verenigde Staten, Missoula

Tegen 8 uur vertrokken we van de campground, richting Missoula. Niet zo’n verre rit, 3 uur rijtijd.

Vandaag is ook de eerste keer dat we weer in de korte broek en zonder jas reizen! Heerlijke temperatuur, tussen de 25 en 30 gr C.

Prachtige uitzichten onderweg, we kwamen langs het Flathead Lake, het grootste natuurlijke meer ten westen van de Mississipi rivier. Het meer heeft een oppervlakte die varieert tussen de 496 km2 en 510 km2 en is net even grote dan Lake Tahoe.
Toen we aan de onderkant van het meer waren en er overheen keken, zag je gewoon de bolling van de aarde.

Onderweg even koffie gedronken bij een bezinepomp en lekkere japalenobroodjes gekocht bij de Safeway. Toen we ze opaten zaten er wel erg veel Japaleno's in, dus de meesten eruit gepeuterd.

We waren tegen 11 uur in Missoula, precies op tijd voor een tour bij de Smokejumpers:

Smokejumping is ontwikkeld om snel de locatie van een bosbrand in erg afgelegen gebieden zonder wegen te bereiken. Het primaire doel van de smokejumpers is brandbestrijding. Ze kunnen het gebied bereiken via parachute, maar ook met voertuigen of lopend.
Smokejumpers worden vaak ingezet bij branden in erg afgelegen gebieden . De risico’s die ze lopen worden verkleind door een zeer zwaar en internsief trainingsprogramma. Ze zijn in staat om het gebied te bereiken kort na de ontbranding, wanneer er nog maar een klein gebied betrokken is. Meestal vertrekken ze 10 minuten na de melding, zodra ze een goede springplek hebben gaan ze per 2 het vliegtuig uit, en vervolgens wordt hun uitrusting gedropt. Ze gaan direct de brand bestrijden en blijven in het gebied totdat de brand uit is. Ze zijn volledig op zichzelf aangewezen en worden vanuit de lucht bevoorraad.
Als het “brandenseizoen” het toestaat helpen ze ook de Rangers mee met het onderhoud van de gebieden (uitdunnen en onderhoud van bossen, onderhoud van trails en afzettingen)
The Missoula Smokejumper Base ligt bij het Aerial Fire Depot bij Missoula International Airport, Montana. Van hieruit werken 75 smokejumpers, zowel mannen als vrouwen tussen de 20 en 57 jaar oud, allemaal toegewijde, hoog getrainde en zeer ervaren brandbestrijders.

Eerst kregen we uitleg over de kleding die ze dragen en de uitrusting. Daarna gingen we het gebouw in. Er waren ‘Rookies” aan het trainen hoe ze een vliegtuig uit moesten springen. Daarna gingen we in een ruimte waar alle uitrusting hangt, ze maken hun pakken helemaal zelf, alles is op maat gemaakt. Toen een ruimte waar alle uitrusting klaarstond. Daarna waar de parachutes gekeurd worden (dat gebeurt elke keer als ze open zijn geweest, ze gaan ongeveer 100 sprongen mee), vervolgens naar de ruimte waar de parachutes worden ingepakt. Toen naar buiten, er stond maar 1 vliegtuig, de rest is op uitzending naar New Mexico, waar een bosbrand is op dit moment.

Erg indrukwekkend, en erg belangrijk werk! Ze werken best wel lang, 21 dagen achter elkaar en dan 1 dag vrij, en dan weer 21 dagen. En dat 6 maanden lang, tijdens het bosbrandseizoen. Alle mensen die we zagen waren stand-by en zodra er een melding komt, zitten ze binnen 10 minuten in de lucht. Ze springen per 2 het vliegtuig uit, nadat een spotter bepaald heeft waar een open plek is. Nadat ze gesprongen zijn wordt hun uitrusting op dezelfde plek gedumpt. De uitrusting bestaat uit alles wat ze nodig hebben om te overleven en alles wat nodig is om de brand te bestrijden.

Na ons bezoek aan de Smokejumpers zijn we naar de KOA Missoula gereden. Een hele mooie campground en we hebben een fantastisch plekje.

Nadat de tent stond, heb ik eerst een was in de machine gestopt en toen zijn we naar de Lowes gereden voor een nieuwe bbq. We hadden een hele goedkope, maar goedkoop is duurkoop en Albert heeft de oude vanochtend bij het vuil gegooid. Hij werd maar aan 1 kant warm en er zat geen deksel bij. Dus bij de Lowes een nieuwe bbq gehaald. Ook maar even wat vlees, salade en brood gehaald.

Het is heerlijk weer, we hebben een geweldige plekje, wat wil je nog meer!

Voor Alida en Jan: vrijdagochtend komen we uit Livingston, het is ongeveer 2.15 uur rijden naar de parkeerplaats van de trail naar de Fairy Falls (daar is de grand prismatic spring te fotograferen). Als we ook nog wat bizon-oponthoud rekenen, dan zijn we er tegen een uur of 11. Voor jullie is het 35 minuten rijden (zonder bizons). Zien we elkaar daar?

Morgen richting Livingston, met weer een leuke tussenstop

Vandaag gereden: 121 mijl

• 06 Juni 2013 - 06:01

Alida En Jan.:

Hallo Lyan en Albert.

Wij zijn op tijd bij de Grand Prismatic en wat het belangrijkste is de verjaardag van Lyan, 7-6=2013, het wordt een grandioze dag, wij verheugen ons op de ontmoeting.

lieve groetjes van Alida en Jan, Cody, blue sky.

• 06 Juni 2013 - 09:01

Annemarie:

Hoi Lyan,

Even vanuit een zonnig Groningen wil ik jou alvast een hele fijne verjaardag toewensen morgen!
    En dat gaat vast goedkomen als ik jouw vakantieverhalen zol lees.
    Nog heel veel plezier!!!!!

Groetjes,
    Annemarie