donderdag 29 mei - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu donderdag 29 mei - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

donderdag 29 mei

Door: Lyan

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

30 Mei 2014 | Verenigde Staten, Tucson

Gisteravond, toen ik naar de WC liep, kwam ik in een open stukje en toen bedacht de Hawk dat hij me wel even kon verrassen met een duikvlucht. Gelukkig liep dit goed af. Op de terugweg heb ik maar een ander paadje genomen.

Vanochtend weer vroeg op en tegen 7 uur reden we Saguaro NP East binnen. Ik wilde nog even kijken of we een Gila monster konden vinden. We hebben er een gevonden, maar die lag dood op de weg. Verder een schildpad, veel vogels en groundsquirls gezien.

Op naar Titan Missile Museum: hier zie je de laatste overblijfselen van de “Koude Oorlog” tussen de Verenigde Staten en voormalig Rusland. Officieel heette dit complex 571-7 en je ziet hier een opgestelde Titan II raket. Het is de laatste nog intact zijnde van alle 54 lanceerinrichtingen die actief waren tussen 1963 tot 1987.
De Titan II kon in 58 seconden gelanceerd worden vanuit zijn ondergrondse silo, hij had een 9 ton zware nucleaire kernkop, en een bereik van meer dan 10000 kilometer, te bereiken in ongeveer 30 minuten.
Nergens ter wereld kan je een intercontinentale ballistische raket zien in zijn operationele omgeving. Dit unieke museum geeft bezoekers een bijzondere kijk op de technologie die gebruikt werd door Amerika tijdens de koude oorlog. Wat eens een van de meest geheime plekken was is nu een historische plek met een nieuwe missie: de bezoekers laten kennismaken met de geschiedenis van de Koude Oorlog

We waren net op tijd voor een guided-tour. Indrukwekkend allemaal, vooral als je bedenkt wat er was gebeurd als zo’n raket was afgevuurd.

Omdat de Mission San Xavier del Bac dichtbij was direct maar doorgereden. Het is een oude Spaans katholieke missiepost. De post is ook bekend als de "place where the water appears," omdat hier vroeger natuurlijke bronnen waren.
De missie werd opgericht in 1692 door de jezuïet Padre Eusebio Francisco Kino, oprichter van de Spaanse missieposten in de Sonoran Desert. De originele missiekerk doorstond veel aanvallen van de Apaches maar werd verwoest in 1770. Charles III van Spanje verbande alle Jezuïeten van Spaans grondgebied in Amerika omdat hij ze niet vertrouwde en vanaf dat moment werd de missiepost geleid door de meer betrouwbare Franciscaners. Het huidige gebouw werd gebouwd onder leiding van de Franciscaanse Fathers Juan Bautista Velderrain en Juan Bautista Llorenz van 1783 tot 1797. In tegenstelling tot de andere Spaanse missieposten in Arizona wordt deze post nog steeds actief beheerd door Franciscaner.
Aan de buitenkant heeft de post een Moors design, elegant en simpel. Bezoekers die door de massieve deuren binnenkomen zijn meestal verbaasd door het interieur: de vele kleuren van de schilderijen, houtsnijwerk, fresco’s en beelden in een mix van nieuw Spaans en native Amerikaanse motieven, ook is het interieur rijkelijk gedecoreerd met ornamenten.
Tegenwoordig is de Missie dagelijks open voor publiek, behalve als er diensten gehouden worden. Grote renovatieprojecten hebben de missie hersteld in de oude glorie. Zelfs de muren aan de buitenkant zijn hersteld op de oude manier: leem met pulp van de prickley pear cactus, wat wel voor hogere onderhoudskosten zorgt maar authentiek is.

Het is vandaag bewolkt, dat scheelt ook gelijk een stuk in de temperatuur, een graad of 30, bijna koud, haha. Ook vielen er wat regendrupjes. Wel een klein beetje verontrustend was dat we alleen de binnentent hadden opgezet en die is niet waterdicht. We hebben het erop aan laten komen en hadden bedacht dat de tent wel weer zou drogen en de slaapzakken kunnen vast wel in de droger.

Op naar het volgende doel: de Pima Air en Space Museum: het is een van de grootste luchtvaart museums ter wereld. In het museum zie je een collectie van meer dan 300 vliegtuigen van over de hele wereld, ook zijn er veel zeldzame en one-of a kind onderdelen te bekijken. Je wandelt hier tussen de giganten van de luchtvaart geschiedenis, Onder de vliegtuigen zijn o.a. de B-29 Superfortress, de SR-71 Blackbird, een de zeldzame World War II duitse V-1 "buzz bomb."
De collectie omvat ook President John F. Kennedy's Air Force One, en het presidentiële vliegtuig gebruikt door de presidenten Nixon en Johnson. Er zijn 5 hangars open voor publiek.

Ook maakten we een tour over het terrein van de Aerospace Maintenance and Regeneration Group (AMARG), ook bekend als de "Boneyard," een plek waar uitgerangeerde vliegtuigen worden geparkeerd in de woestijn.
Ik heb nog nooit zoveel vliegtuigen bij elkaar gezien. Hier worden alle militaire vliegtuigen gestald, sommigen tijdelijk, anderen om te worden gerecycled. Er staan momenteel 4000 vliegtuigen. De duurste is een mislukte omgebouwde Boeing 747 met laserwapens, kosten 6 miljard dollar!

Na dit bezoek waren we klaar voor vandaag, dus terug naar onze tent. Die bleek droog te zijn en de slaapzakken ook. De zon is net weer doorgebroken dus de temperatuur loopt toch nog weer iets op.

Morgen naar New Mexico, City of Rocks.

Vandaag gereden: 97 mijl

• 31 Mei 2014 - 05:38

Alida En Jan:

Fijn om jullie gezichten te zien op de maan, mooie foto's.
    Het weer is ook bij ons soms van slag, tot nu toe alles gezien en gelopen met droge voeten.

Groetjes van uit Green River.