zondag 1 juni - Reisverslag uit Carlsbad, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu zondag 1 juni - Reisverslag uit Carlsbad, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

zondag 1 juni

Door: Lyan

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

02 Juni 2014 | Verenigde Staten, Carlsbad

Helaas geen Mountain Lion vannacht, gewoon lekker geslapen in een iets te warme tent.

De reis van vandaag ging over een bergpas. Een deel was weer “boring”, maar het deel over de bergpas was wel heel mooi en het was daarboven heerlijk koel!

Na de pas kwam weer een stuk erg droog en geel gebied, weinig te zien.
Onderweg hadden we bedacht dat we toch maar naar de KOA zouden gaan, want daar is een zwembad. We zijn weer gestopt bij een Mac Donalds voor een kop koffie en een cookie en om het verhaal van gisteren erop te krijgen. We hebben toen ook gelijk gekeken of er nog plek was op de KOA en die was er! Omdat we er toch langs kwamen hebben we niet online gereserveerd maar ter plekke.

Toen we verzekerd waren van een plekje zijn we doorgereden naar de Carlsbad Caverns: dit is een van de meest uitgestrekte en mooiste grottenstelsels met druipsteenformaties ter wereld, inmiddels zijn er meer dan 100 verschillende grotten in kaart gebracht, een daarvan heet The Big Room, de grootste ondergrondse ruimte ter wereld. In de grotten zijn een aantal trails aangelegd, je kan op deze manier een deel van het grottenstelsel bezoeken.

250 miljoen jaar geleden werd het Permian Basin gevuld met water. Op de bodem daarvan is een 400 mijl lang hoefijzervormig rif ontstaan, dat bestond uit zeeschelpen en uit algen- en sponzenfossielen. Het rif is 3 miljoen jaar geleden door onderaardse krachten omhoog getild, en daardoor ontstonden barsten waardoor het oppervlaktewater naar binnen kon sijpelen. Tegelijkertijd zijn gassen die zich onder het rif verzameld hadden, door de barsten omhoog gekomen. Het zure regenwater en de gassen hebben het kalksteen opgelost, er zijn daardoor talloze kamers en gangen in het omhoog gedrukte rif ontstaan.
Daarna hebben zich langzaam de wonderlijk mooie druipsteenformaties gevormd: stalagmieten, ontstaan doordat miljoenen druppels op dezelfde plaats naar beneden zijn gevallen, stalactieten, gevormd door druppels die aan het plafond blijven hangen. Op plaatsen waar stalagmieten en stalactieten elkaar ontmoetten, zijn imposante zuilen ontstaan. Op de bodem zie je op diverse plaatsen lange dunne kalksteenmuurtjes rondom onderaardse waterpoelen.
Cave pearls zijn kalksteenformaties gevormd rondom een klein object in de grot, een korrel zand bijvoorbeeld. Verder komen in Carlsbad Caverns nog allerlei vaak zeer zeldzame druipsteenformaties voor.

Het park ligt in het noordelijke gedeelte van de Guadalupe Mountains. Bovengronds bestaat het landschap uit een ruig, heuvelachtig terrein met woestijnachtige vegetatie.

Als je de cave binnengaat via de natuurlijke ingang kom je langs de Bat Cave, waar naar schatting zo’n 400.000 Mexicaanse free-tail vleermuizen leven. ’s Avonds verlaten de vleermuizen de grot massaal, en dat levert een spectaculair schouwspel op dat in totaal wel een half uur kan aanhouden. De vleermuizen draaien daarbij allemaal tegen de richting van de klok in.De terugkeer ’s ochtends heel vroeg, ziet er weer heel anders uit, maar is net zo indrukwekkend. Je ziet de vleermuizen dan vanuit allerlei richtingen aan komen vliegen; ze keren terug in de grot middels een duikvlucht waarbij snelheden tot over de 40 km per uur worden bereikt.

De Batflight begon pas om 19.30 en van de camping is het 50 minuten rijden, dat zou dus betekenen dat we een deel van de rit in het donker moeten rijden en daar hadden we geen zin in. De wegen hier zijn dan erg donker en er kan wild op de weg lopen. Bovendien mag je niet fotograferen. We hebben dit deel dus maar overgeslagen en zijn lekker in het zwembad gaan liggen. De temperatuur was 41 graden Celsius

We zijn via de natuurlijk ingang naar beneden gelopen, dat was een beste wandeling, maar wel een erg mooie. De bigroom is echt big! Het was erg mooi, weer heel anders dan de grotten van Postojna.

Na de Caverns zijn we nog naar Rattlesnake Springs gereden, een kleine, apart gelegen unit van het park, waar al sinds mensenheugenis een natuurlijke waterbron ontspringt. De bron is in gebruik geweest bij Indianen, soldaten, reizigers en de vroegere pioniers. Oorspronkelijk was het een moerasgebied, maar door de menselijke invloeden is het veranderd, het is nu een prachtige groene oase te midden van het woestijnlandschap. In het gebied komen veel reptielen, kleine zoogdieren en vlinders voor. Tevens is het een van de beste plaatsen in heel New Mexico om vogels te kijken; er komen hier allerlei vogelsoorten voor die in de omliggende plaatsen vrij zeldzaam zijn.

We hebben 1 vlinder gezien, en 1 rood vogeltje, verder was er weinig te fotograferen. De temperatuur werkte ook niet echt mee.

Morgen gaan we via Roswel (waar een collega al jaren over zeurt) naar Bernaililo. Vanaf daar gaan we een paar dagen samen met Conny een paar gebieden ontdekken.

Vandaag gereden: 248 mijl

• 02 Juni 2014 - 14:00

Conny:

Ik rij vandaag van Amarillo naar Bernalilo, een kleine 300 mijl. Tot straks!

• 03 Juni 2014 - 19:35

Jorrit:

zeurt??? Roswell is the place to be!!! nog een alienburger gescoord?