donderdag 5 juni - Reisverslag uit Bloomfield, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu donderdag 5 juni - Reisverslag uit Bloomfield, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

donderdag 5 juni

Door: Lyan

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

06 Juni 2014 | Verenigde Staten, Bloomfield

We hebben heerlijk geslapen, het was zelfs een beetje koud!

Rustig ontbeten, vogeltjes gekeken en om half 10 waren we klaar voor de trip van vandaag: de King of Wings (afgekort KOW), dit is een enorme steenplaat die 3 meter vrij in de lucht hangt. Het is een echt kunststuk van de natuur. Er zijn geen gelijksoortige hoodoo’s bekend. De KOW is ontdekt door het duitse fotografenpaar Isabel en Steffen Synnatschke. De locatie is jarenlang geheim gehouden. Er was alleen bekend dat de KOW of in Bisti of in Ah Shi Sle Pah zou moeten liggen. Er werd door veel mensen naar gezocht, en sinds september vorig jaar is de locatie bekend gemaakt door een Duitser die zoekt op satellietbeelden. Hij zag de schaduw van de plaat en wist toen waar hij moest gaan zoeken. Na zijn bezoek heeft hij de locatie bekend gemaakt.

We hadden de track bij ons die Kalaman (van het AA-forum) gemaakt heeft in april, deze route is korter dan de route die reeds bekend was.

Het laatste stukje was wat lastig, Conny’s auto heeft niet echt high clearance (de onze trouwens ook niet). De onderkant is nu mooi schoongeborsteld door allerlei struikjes.

Parkeren deden we bij een waterbasin, en toen het veld in, onder prikkeldraad door, weer een stuk veld en toen kwamen half versteende bergen zand. Eerst moesten we zoeken naar de weg naar beneden, daar liep een wash. Eenmaal daar aangeland was het een stuk tussen de bergen door en toen kwamen we wat meer in open vlakte met hier en daar hoodoo’s. De GPS vertelde ons goed waar we heen moesten en opeens zagen we de KOW op een heuvel. Wat een prachtige hoodoo! Conny had nog gekeken of er caches lagen en toen bleek opeens dat er ook een cache lag en we hebben hem gevonden.

Albert heeft grof opgemeten hoeveel de steen los overhangt, dit moet toch zeker een meter of 3 zijn.

Overal stonden prachtige formaties en al genietend zijn we weer terug gelopen, richting de wash. Eenmaal in de wash moesten we een stuk omlaag, gelukkig heeft Albert ons beide weer naar beneden geholpen, dit was een eng stukje om te doen. Onderweg kwamen we ook nog een ravennest tegen met waarschijnlijk een dood raafje erin. De poot van de moeder vonden we verderop samen met veel veren. Op de heenweg hadden we al coyote sporen gezien dus het verhaal hierachter laat zich raden.

Puffend zijn we de berg weer opgeklommen, en na een korte pauze met wat drinken en eten weer verder gelopen naar de auto. Ik schat dat heen en terug een kilometer of 5 is geweest zonder schaduwplekken. We hebben 3,5 liter water opgedronken.

Op de terugweg hebben we Bisti Badlands maar overgeslagen, de grootste hoodoo hadden we al gezien en we waren wat stijf van het lopen.

We hebben dus maar een lekker ijsje gehaald bij de DQ, die hadden we wel verdiend!

Vanavond kookte de campingeigenaar, voor 6 dollar pp hadden we fajita’s met chicken en beef, en Albert zijn favorietje: broene boon’n. We hebben heerlijk gegeten!

Morgen op naar Lake City

Vandaag gereden: 0 mijl (Conny heeft gereden, 150 mijl)

• 06 Juni 2014 - 14:24

Marjan:

Wat een geweldige dag!!!!! Indrukwekkend! Wat leuk dat er ook nog een cache was.. had graaag mijn naam ook in het logboekje gezien maar tja..... heel veel plezier in Lake City en bij Fay. Groetjes marjan

• 06 Juni 2014 - 14:29

Silvana: