zaterdag 14 juni - Reisverslag uit Kanab, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu zaterdag 14 juni - Reisverslag uit Kanab, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

zaterdag 14 juni

Door: Lyan

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

15 Juni 2014 | Verenigde Staten, Kanab

Gisteravond zijn we praktisch weg gewaaid en vannacht ging dat lekker door. We hebben prima geslapen, het was lekker rustig.
Vanochtend, toen we wakker werden, hadden we het zand tussen de kiezen, blijft leuk, kamperen!

Er was nog net genoeg koffie, en verder hebben we tosti’s gemaakt.
Op weg maar weer. De eerste stop ging naar Losee Canyon: Vlakbij Bryce Canyon National Park liggen gelijksoortige gebieden, zoals Red Rock Canyon en Losee Canyon. Red Rock Canyon is vrij bekend, vooral omdat de aanrijroute naar Bryce Canyon dwars door dit park heen loopt. Losse Canyon ligt dicht bij Red Rock Canyon en is nog vrij onbekend bij het grote publiek. In Losee Canyon zijn diverse wandelpaden aangelegd, de meest populaire daarvan is de 0,7 mijl lange Arches Trail.
Deze trail gaat via de bodem van de canyon, de heuvels in. Je ziet hier rode hoodoos en andere zandsteenformaties. Na 160 meter begint een loop-trail van een halve mijl lang, je klimt omhoog en komt op die manier dichter bij de rotsformaties. De klim is wat steil. Onderweg zie je Losee Arch, een natuurlijke boog met een wijdte van 8 meter. Ook erg mooi is een groep van diverse kleinere arches op een rij.

Het was er lekker rustig en we hebben mooie foto’s kunnen maken.

Daarna op naar Cedar Breaks: Cedar Breaks National Monument lijkt sterk op een miniatuur van Bryce Canyon. Door de aanwezigheid van ijzeroxide, die zorgt voor de rode, oranje en gele kleuren, en de aanwezigheid van magnesiumoxide, die zorgt voor de paarse kleuren, kreeg het van de indianen de naam cirkel van gekleurde rotsen. Cedar Breaks ligt op 3000 meter hoogte en lijkt op een Colosseum. Miljoenen jaren geleden, lag hier Lake Claron, de aarde werd omhoog gedrukt en de erosie deed de rest. In de diepte (610 m lager) zie je spitse rotsen, kolommen van steen, bogen en canyon. De De erosie is nog steeds gaande en per 5 jaar verdwijnt er 50mm.

De bristlecone pine, een van werelds oudste bomen groeit ook in deze omgeving. De oudste in dit park is ongeveer 1600 jaar oud.

Het monument ligt 23 mijl ten oosten van Cedar City en is open van eind mei tot midden oktober. De rest van het jaar ligt hier erg veel sneeuw, gemiddeld 4,5 meter. Wegens de hoogte is het hier zelfs in de zomer koel, 15,5 tot 21 graden C. Tijdens ons bezoek was de verwachtte maximum temperatuur 10 graden. Trui aan dus!

Mooi, maar behoorlijk koud en het waaide er ook nog behoorlijk.

Daarna maar op weg naar Kanab, onze overnachtingsplek. Onderweg nog duitse broodjes gescoord bij een Backerei.

We hebben vandaag een prachtige route gereden, veel bossen, mooie contrasten van groen en rood.

In Kanab hebben we eerst de tent maar even schoongemaakt met een nat washandje, zelf binnen lag zand.

Morgen blijven we hier, we vertrekken erg vroeg om de Wave te gaan doen. Het plan is om daar nog in het donker heen te rijden, zodat we direct starten zodra er licht is. We hebben inmiddels Gatorade en energybars gehaald. Straks de rugtassen maar even inpakken, dan zijn we klaar voor de hike!

Mochten we tijd over hebben morgen, dan willen we Animal Sanctuary ook nog gaan bezoeken.

Vandaag gereden: 153 mijl

• 15 Juni 2014 - 04:54

Alida En Jan.:

Wind, wind, wind, toch leuke gebieden bezocht.
    Wij hebben bij CBS, geluk gehad, wel 35 graden, desert breeze.
    Morgen vroeg van start voor de Wave, het weer ziet er puik uit, de House rock Valley road is prima te rijden.
    Veel, veel drinken, wij wensen jullie een fantastische ervaring toe, met mooie foto's.

Groetjes van Alida en Jan, St.George.

• 15 Juni 2014 - 09:27

Ina:

Wat een mooie foto's van Lose canyon, ben heel benieuwd naar morgen, de Wave! :)

• 16 Juni 2014 - 20:40

Ouko Dijkema:

leuk die oude tractor, hond er bovenop en natuurlijk de vlag.
    Ook dat Fordje voor de camper spreekt mij natuurlijk aan.
    Ik geniet van de prachtige verslagen, fijne vakantie nog.

Groet,
    Ouko