zaterdag 1 juni - Reisverslag uit Banff, Canada van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu zaterdag 1 juni - Reisverslag uit Banff, Canada van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

zaterdag 1 juni

Door: Lyan

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

02 Juni 2013 | Canada, Banff

Toen we vanochtend opstonden, was de wereld opeens veel groter geworden. We zagen bergen die er eerder niet waren, en het zonnetje scheen voorzichtig….
Alles terug in de auto gepakt en tegen half 8 op weg.
Eerst naar het plaatsje Jasper en van daaruit de Icefield Parkway op:
De Icefields Parkway , ook Alberta Highway 93, is een weg in Alberta, Canada, die langs veel natuurschoon gaat in de Canadese Rocky Mountains, zoals canyons, gletsjers, en rivieren. De parkway is 230 kilometer lang en werd voltooid in 1940. Hij loopt parallel aan de Continental Divide, de bergrug die van Alaska, door Canada en de Verenigde Staten naar Mexico loopt. De weg loopt van Jasper NP naar Lake Louise, Nationaal Park Banff).
Wat een prachtig gezicht! En wat ligt er nog veel sneeuw!! We konden elke 100 meter wel stoppen voor een foto… prachtige watervallen, besneeuwde bergen, gletsjers, beken van smeltwater. Je wordt na elke bocht weer betoverd door de uitzichten.
Ook zijn we gestopt bij het Columbia Icefield, een ijsveld in de Canadese Rocky Mountains, aan weerszijden van de Continental Divide van Noord-Amerika: een waterscheiding die loopt van Alaska, door Canada en de Verenigde Staten naar Mexico.
Het Columbia-ijsveld ligt voor een deel in het noordwestelijke deel van het nationaal park Banff en het zuidelijke eind van het nationaal park Jasper. Het heeft een oppervlakte van ongeveer 325 km² en rond de 100 tot 365 meter diepte. Het ontvangt ongeveer zeven meter sneeuwval per jaar.
Toen we bijna in het plaatsje Banff waren, zijn we eerst afgeslagen om Lake Louise en Lake Moraine te bekijken. Lake Louise is heel bekend en trekt per jaar zo’n 4 miljoen bezoekers. Als de zon schijnt is het contrast tussen meer en gletsjer heel mooi. In ons geval was het bewolkt. Lake Moraine was nu mooier omdat er een prachtige schittering in het water zat.
Helaas hadden de beren vandaag ook weer vakantie, niet 1 gezien. Nog wel wat Deer en Elk.
Tegen half 4 waren we bij het hotel: Tunnel Mountain Resort, een executive kamer. Wat een luxe. De kamer is enorm, een king bed, magnetron, koelkast, bad met bubbels, stoomdouche, grote flatscreen, een gezellige haard, prachtig uitzicht en een balkon. Wat een verschillende slaapplekken hebben we weer…. Hier kunnen we wel 2 dagen verblijven.
Het stadje Banff ziet er ook heel gezellig uit, leuke gebouwen, lieve kerkjes en alles omringd met bergen.
Wij zijn wat lui en hebben eten gehaald bij de Mc Donalds. Hangen nu op de bank met de tv aan.
Morgen houden we een luie dag, even niet reizen. Gewoon uitslapen, en dan even door Banff lopen.
Vandaag gereden: 257 mijl.

• 02 Juni 2013 - 06:38

Marjan:

Wat fijn dat het weer mee zat en jullie zo genoten hebben van Icefielfd parkway. Het is daar ook schitterend! Nu een lekker lui dagje en genieten van de luxe hotelkamer. Groetjes Marjan