woensdag 29 mei - Reisverslag uit Blue River, Canada van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu woensdag 29 mei - Reisverslag uit Blue River, Canada van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

woensdag 29 mei

Door: Lyan

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

30 Mei 2013 | Canada, Blue River

Gisteravond zaten we nog lekker bij ons kampvuur, toen een yellowheaded blackbird boven ons hoofd tegen een stroomdraad vloog en dood neerstortte. Ik had hem vlak daarvoor nog op de foto gezet. Albert heeft hem netjes aan de waterkant gelegd. Jammer, zo’n mooi vogeltje……..
Ik heb heerlijk geslapen, Albert heeft ondertussen nog een storm over horen komen en het heeft ook nog erg hard geregend.
Tegen een uur of 7 in de auto. Op weg naar de Canadese grens, die lag 5 mijl verder. De Canadezen stellen allerlei vragen, hoe lang je blijft, waar de auto is gehuurd, hoeveel geld je bij je hebt, of je familie gaat bezoeken, of je cadeau’s bij je hebt, enz, enz. We mochten door en reden een wijn- en fruitgebied in.
Een tijdje later, na Penticton, kwamen we in de bergen, gemiddeld hoge passen, niet hoger dan 2000 meter, wel mooi om te rijden, af en toe zaten we zelfs in de wolken. Die hingen dan ook weer eens laag!
Onderweg Canadees geld getapt, en wat boodschappen gedaan en ook hier een klantenkaart gehaald, scheelt weer…..
Toen op naar Wells Gray PP:
Wells Gray Provincial Park is een 5000 km² groot natuurgebied gelegen in British Columbia, Canada. In het park vind je diepe riviervalleien, hoge bergpieken met gletsjers, alpine bergweiden en uitgestrekte oerbossen.
Het park is vooral bekend om haar vele watervallen. Bijvoorbeeld de Spahats Creek Falls, Dawson Falls en de imposante Helmcken Falls.
De bekendste, Helmcken Falls, is veel smaller dan Dawsons maar juist door het hoogteverschil van 137 meter en de opstijgende waterdamp erg spectaculair om te zien. De waterval is twee keer zo hoog als de Niagara waterval. De Dawsons Falls is ook bijzonder, niet zozeer vanwege de hoogte, slechts 5 meter, maar vanwege de breedte. Over de ruim 90 meter brede rand stort zich een enorme hoeveelheid water over naar beneden.
Meer dan 7500 jaar geleden waren er in Wells Gray Provincial Park een twintigtal vulkanen actief.
Door het reliëf en de gevarieerde vegetatie van Wells Gray Park leven hier meer dan 50 soorten zoogdieren zijn, o.a. elanden, wolven, sneeuwgeiten, grizzlyberen, zwarte beren, wezels, bevers, marmotten, herten en kariboes. Er zijn in totaal 219 soorten vogels te bewonderen!
Het park is slechts voor een klein deel toegankelijk voor auto's zodat de ongerepte natuur ongestoord haar gang kan gaan.
Van de watervallen hebben we Dawson Falls en natuurlijk Helmcken Falls bezocht, wat een enorme kracht hebben die watervallen. Vooral Helmcken was erg imposant!
Na de watervallen zijn we eerst teruggegaan naar onze “bunkhouse”, een houten hutje, met 4 stapelbedden erin, helemaal back to basic, geen stroom, geen water en ook geen internet. Dit verhaal komt er dus pas morgen op.
Omdat het regende hebben we wat geïmproviseerd met eten maken. De stoof op een boomstronk en de koelbox als tafel, stoelen hebben we bij ons, alles onder het kleine afdakje, maar we hebben ons prima gered.
Na het eten, zo tegen 7 uur weer terug het park in, want er moeten veel beren zitten. Het enige wat we hebben gezien is berenpoep, ze zitten er dus wel, maar wij hebben na anderhalf uur rondrijden de hoop op beer nr 2 maar opgegeven. Het enige wat we zagen was 1 deer, die erg nieuwsgierig stond te kijken waarom wij stopten. Toch maar even op de foto gezet.
Tegen half 9 waren we terug, we nemen nog een borrel en gaan dan lekker slapen.
Morgen op naar Jasper NP
Vandaag gereden; 370 mijl