dinsdag 24 mei - Reisverslag uit Acton, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu dinsdag 24 mei - Reisverslag uit Acton, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

dinsdag 24 mei

Door: lyan sijbring

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

25 Mei 2011 | Verenigde Staten, Acton

Vanochtend zijn we aan de reis begonnen. Het eerste stuk vanuit Las Vegas is niet echt mooi te noemen. Het is zelfs een beetje saai. Er zijn wel bergen, maar alles is wat grijs en zonder de kleuren die we gewend zijn als we noordwaarts gaan.
Gelukkig schoten we wel mooi op op de highway. Een ding die opviel: als een Amerikaan op een bepaalde baan rijdt, dan blijft hij daar! De rest moet maar zien hoe hij wil inhalen. Men haalt hier dus van alle kanten in en dat over 3 of 4 banen, het is dus erg opletten! Soms worden auto’s aan beide kanten tegelijk ingehaald…..
Nog een leuk ding: de parkeerplaatsen hier zijn voorzien van de mooiste toiletgebouwen, alles gratis en erg schoon. Ook toiletpapier is er gewoon altijd! Dat is wel even wat anders als die vieze hokken bij ons.
We zijn in Calico geweest:
Vlak voor Barstow, aan i-15 van Las Vegas richting Los Angeles, ligt Calico Ghost Town. Het is een leuke gelegenheid om een indruk te krijgen van een oude Desert-Boomtown.
Calico ligt aan de rand van de Mojave Desert. Toen er in 1881 zilver en borax werd gevonden trok dat veel mijnwerkers aan. De de stad had tijdens de hoogtijdagen in 1887 1200 inwoners. In de heuvels rond de stad waren 500 mijnen waaruit 86 miljoen dollar aan zilver en 45 miljoen dollar aan borax werd gedolven. Voor die tijd was dat een enorme opbrengst en de bordelen, saloons, restaurants, winkels, pensions en hotels kwamen al snel. Om ervoor te zorgen dat de mijnwerkers geen dorst kregen, konden zij kiezen uit 22 saloons. In 1890 kelderde de zilverprijs en begon het verval. In 1907 was de voorraad borax in de heuvels uitgeput en steeds meer mijnwerkers trokken richting Death Valley waar nog volop borax te vinden was. Uiteindelijk werd Calico een Ghost Town.
Calico zou, net als zo veel Ghost Towns in het zuid-westen, zijn vervallen en verlaten zij het niet dat er in een van de mijnen een man gewerkt had die veel later de mogelijkheid had om de vervallen stad te kopen en de gebouwen te restaureren. Walter Knott, eigenaar van "knott's berry farm" een van de grootste pretparken in Los Angeles, kocht in 1951 de verlaten stad en gebruikte een groot gedeelte van de gebouwen voor zijn pretpark waaronder de Calico Saloon. De overgebleven gebouwen werden gerestaureerd. In 1966 schonk hij de stad aan San Bernardino County dat als eigenaar de Ghost Town exploiteerde. .

Het stikte er van de bussen met Japanners, dus we zijn vrij snel doorgereden.

Tegen een uur of 4 waren we op de KOA camping in Acton. Onderweg nog even wat eten meegenomen. We moeten per dag eten kopen want we houden het niet langer dan 1 dag goed.
Rund-kebab en kip-kebab, sla en brood.
Tent opgezet, ging in 1x goed en vrij snel.
Toen heeft Albert de bbq aangestoken en we hebben heerlijk gegeten!
Vervolgens ging hij koffie zetten met onze nieuwe coleman-brander en helaas ging dit direct goed (de vorige keer was hij overtuigd van het feit dat hij stuk was, maar hij weet nu hoe het werkt, dus ik had niets te lachen)
Het is nu 8 uur in de avond en onder het genot van een kopje koffie type ik dit verslag zodat iedereen thuis ook weet wat we beleefd hebben.
Vannacht kunnen we wat overlast verwachten van het Shambala Preserve, een natuur park, gerund door actrice Tippi Hedren. Er leven o.a. afrikaanse leeuwen, Bengalen, Siberische tijgers, luipaarden, panters en olifanten. Je kunt er op safari en zelfs overnachten behoort tot de mogelijkheden, prijs: 1500 dollar per nacht.
Ook zijn de ratelslangen hier extra giftig en agressief want ze hebben jongen en vanochtend hebben ze er net 1 van 1,5 meter doodgemaakt.
We zien wel hoe het loopt :)
Morgen richting de Californische kust…..

• 25 Mei 2011 - 16:55

Carine (sachasenne):

Ha, een vervolg :-) Ik was al enkele keren komen kijken en voila, ik kan weer heimwee krijgen ;-(
    Lijkt me lekker weertje ginder ! Geniet er maar dubbel en dik van na alle miserie die je juist achter de rug hebt.

• 25 Mei 2011 - 22:53

Diaantje:

dat liekt ja een beetje op atkins food.hahahha ziet er lekker uit hoor en dat op een gasbrander, knap hoor.

xx diaan

• 25 Mei 2011 - 23:54

Tomm:

Je maakt echt heel mooie foto's lyan.
    Wel jaloers als ik dit allemaal zo zie..

• 26 Mei 2011 - 06:56

Loura:

Hey Lyan,

Ziet er gezellig uit op de camping. Ik ben jaloers op jullie.
    Leuk om zo de verslagen te lezen.

Gr. Loura

• 31 Mei 2011 - 16:04

Richard Eggens:

Het is inderdaad even wennen maar ik vind het ideaal, die "Keep Your Lane" regel in de USA.
    Een stuk beter dan steeds weer naar de rechter rijbaan zoals hier in NL moet.

Groet'n, Richard.