zondag 5 juni - Reisverslag uit Rock Springs, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu zondag 5 juni - Reisverslag uit Rock Springs, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

zondag 5 juni

Door: lyan sijbring

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

06 Juni 2011 | Verenigde Staten, Rock Springs

Dave: we willen wel even kijken naar zo’n mes, zijn die er in verschillende maten? En zo ja, welke wil je dan? (Je kan even kijken op de site van de Walmart)
Gisteravond naar de Rodeo van Cody, volgens hun een van de belangrijkste rodeo’s in heel Amerika. Ze zijn erg trots op hun Buffalo Bill stadje en dat moet je weten ook! Werkelijk elke bezienswaardigheid wordt uitgebreid behandeld.
Maar we waren wel nieuwsgierig naar de Rodeo dus tegen 19:00 uur op weg. Ik had al bedacht dat je moest zorgen dat je op de eerste rij zat en aan de kant waar de beesten worden losgelaten. We hadden geluk en zaten op rij 1.
Het is erg Amerikaans en de start van de rodeo is eerst een gebed voor de gezondheid van de rodeorijders en de dieren. Vervolgens het Amerikaanse volkslied, dit alles staande met de hoed af!
En toen begon het:
Eerst kwam er een hele parade van vlaggendragers te paard met alle sponsornamen erop. Toen
ging het verder met de volgende onderdelen:

Er werd een kalfje losgelaten en een ruiter gooide er een lasso omheen, sprong van zijn paard, gooide het kalfje op de grond en deed de lasso om 2 poten. En dat zo snel mogelijk.

Paarden die een touw om de flank kregen die werd aangetrokken, waardoor het beest begon te bokken. De ruiter moet er vervolgens 8 seconden op blijven zitten.

Hetzelfde werd gedaan met stieren, dit is wel een stuk gevaarlijker dan met paarden want die stieren zijn echt helemaal door het dolle heen.

Alle kinderen die er waren (wel 100) mochten jacht maken op de staart van 3 kalfjes waar een lint aan was gebonden, degene met lint won een prijsje

Ondertussen liep er ook nog een rodeo-clown rond die grapjes maakte

Ik heb nog even gezocht op internet en dit is wat er staat:De meeste rodeo-evenementen bestaan uit de onderdelen bareback, calf roping, barrell racing, saddle bronc, bull riding en steer wrestling. In vooral het westen van de Verenigde Staten en Canada zijn rodeo's populair en worden professionele wedstrijden georganiseerd met als "rijkste" rodeo-wedstrijd de Calgary Stampede.
Door tegenstanders van rodeo wordt het beschouwd als wreed spektakel voor de dieren die erbij betrokken zijn. De runderen en paarden die gebruikt worden, zouden regelmatig gebroken botten, vleeswonden en andere ernstige verwondingen oplopen door de sporen van de ruiters en stieren zouden pijn ondervinden door het gebruik van de flank strap, een touw dat strak om de lendenen of testikels van de stier zou worden gebonden. Er zijn echter strikte regels voor het gebruik van sporen (die rond en onscherp zijn) en de eigenaren van stieren en paarden zien hun dure dieren niet graag gewond raken. De flank strap wordt overigens relatief losjes om de lendenen van de stier of paard gebonden en zeker niet om de testikels omdat ze anders niet meer willen bewegen. In praktijk blijven veel stieren nog flink rond springen nadat de berijder eraf is gevallen. De stier neemt dan niet snel de berijder op de horens, zoals bij het Spaanse stierenvechten, maar blijft rond springen tot de flank strap losser zit. Deze riem om de lendenen van het bereden dier wordt door een begeleider in de opstapkooi aangetrokken bij het betreden van de arena. In sommige Amerikaanse steden is deze riem verboden.
Er deden bij de bull-riding zelfs kinderen mee, op kleinere stiertjes. Ze vlogen er trouwens nog sneller af dan de groten…
Al met al is het wel interessant om het 1x te zien, maar ik hoef niet nog een keer. Het is natuurlijk vroeger ontstaan als het gewone werk van een cowboy, maar om in deze tijd de dieren moedwillig pijn te gaan doen gaat eigenlijk wat te ver…..
De tweede ronde bull-riding hebben we overgeslagen en zijn lekker terug gegaan naar ons tentje temidden van de campers van 15 meter en langer, haha
Vanochtend om 7 uur waren we weer klaar voor vertrek en dus op weg naar Rock Springs, midden in de High Desert van de Rocky Mountains.
De weg erheen was erg mooi, hoge bergen, passen. Erg veel antilopes onderweg, ook nog een Penigrine valkje, helaas te laat gezien voor een foto. Gelukkig waren alle wegen open zodat de totale afstand die we hebben afgelegd vandaag 450 km is.
We zijn nu op de KOA camping, het is hier warm, een graad of 30, en we staan op een troosteloze camping, 1 grote vlakte met kiezels, maar we hebben schaduw van een afdakje boven de picknicktafel. Het vlees, salade en brood hebben we gehaald bij de Albertsons, dus we redden ons vandaag wel weer. Bovendien hebben we op 10 meter afstand het zwembad dus daar plompen we nog wel even in.
Terwijl ik dit heb getypt, heeft Albert heel lief de tent al opgezet dus ons hotelletje is al klaar.
Morgen naar Grand Junction, waar we 2 nachten blijven, omdat we het Colorado National Monument willen bezoeken en een scenic road willen rijden.
Dus iedereen die op mn verjaardag wil komen: de borrel staat dan koud :) iedereen mag blijven slapen maar je wordt niet thuisgebracht……

• 06 Juni 2011 - 09:00

Stella:

Ik wil best op je verjaardag komen maar eh moet even aan mijn
    coordinator vragen of ik wel vrij mag ;)

• 06 Juni 2011 - 10:12

Joop En Trees Top:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag meid.
    Dochterlief heeft volgens mij een vriendje wat regelmatig op bezoek is bij jullie thuis rijdt in een bijna nieuwe Opel ????

• 06 Juni 2011 - 12:36

Lyan:

Joop: dat is de auto van Tim Matavs, die gebruikt ze als hij er niet is, hahaha, jullie dachten al: als de kat van huis is .....?

Stel: Volgens mij is je coordinator alweeeeer op vakantie...... :)

• 06 Juni 2011 - 14:08

Sachasenne:

Hoi Lyan,

Die rodeo is maar niks voor mij denk ik :-)

Maar.... een heel gelukkige verjaardag gewenst vanuit Belgie r
    Amuseer jullie ginder nog maar dat lijkt wel te lukken.