dinsdag 7 juni - Reisverslag uit Grand Junction, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu dinsdag 7 juni - Reisverslag uit Grand Junction, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

dinsdag 7 juni

Door: lyan sijbring

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

08 Juni 2011 | Verenigde Staten, Grand Junction

Allereerst iedereen bedankt voor de felicitaties, zowel hier, als via sms, hyves en facebook :)

Vanochtend lekker rustig aan gedaan, ik was wel weer om 6 uur wakker en zo kon ik nog even kletsen met Sil en Maris op msn.
Normaal is internetten overdag bijna niet te doen vanwege het zonlicht wat in het scherm valt, maar om 6 uur viel het nog wel mee met de zon.
Albert heeft uitgeslapen tot half 7 en toen hij opstond was de koffie al klaar. Lekker basic allemaal, water in een steelpannetje, colemanbrander aan en water koken. Ondertussen filtertje vullen met koffie en opgieten als het water kookt. Tis even wat meer werk dan op het knopje van de senseo drukken maar het heeft best wel wat.
Dan ontbijten: het brood ligt ergens in de auto in een zak. Het beleg moet je uit de koelbox zoeken, waarin door het gesmolten ijs alweer een beste laag water staat. We hebben een paar waterdichte bakjes anders staat alles onder water, hihi Maar…het smaakt er niet minder om!
Elke dag kopen we een nieuwe small bag of ice en alles blijft prima koud.

De trip van vandaag:
Colorado National Monumentado, kortweg 'The Monument', is een nationaal park. Het ligt in de buurt van Grand Junction.
Het park is een half-woestijn en ligt hoog op het Colorado Plateau. Het gebied heeft een brede variatie aan wild en vegetatie. Vlakbij zijn de Book Cliffs en de grootste afgetopte berg ter wereld: de Grand Mesa.
De bekendste attractie is de Monument Canyon, die loopt over de ganse hele van het park, en rotsformaties omvat zoals Independence Monument, de Kissing Couple, en Coke Ovens.
Het gebied werd voor het eerst geëxploiteerd door John Otto, die in het begin van de 20ste eeuw in Grand Junction kwam wonen. Voorheen werden de canyons als ontoegankelijk voor mensen geacht. Otto begon paden aan te leggen op het plateau en in de canyons. Naarmate zijn werk en ook de pracht van het gebied meer bekendheid verwierf begon de lokale krant te lobbyen voor erkenning als nationaal monument. Dit gebeurde uiteindelijk in 1911. Otto werd aangesteld als de eerste park ranger, die het toezicht bleef houden over de aanleg van paden en wegen.
Tijdens de aanleg van de wegen, er moest een stuk rots worden weggehaald om de weg langs te leiden, stortte een heel stuk in en kwamen 9 van de arbeiders om. Onderweg staat een soort exhibition die het verhaal verteld.
Het park heeft veel wandelpaden, van verschillende lengtes en moeilijkheidsgraad. In het park kunnen de zomerstormen plots overstromingen veroorzaken en wandelpaden onbegaanbaar maken. Men komt er ook ratelslangen tegen en het is er overal ruw terrein.

Het is een klein park, als je in de buurt bent de moeite waard om te bekijken. De rotsformaties zijn ontzettend hoog en de ravijnen dus ook erg diep. Er is veel rode rots te zien.
Helaas geen slangen, wel wat verschillende hagedissen en soms een roofvogel (meestal gieren)
Toen door naar de Grand Mesa scenic byway. Een mooie route dwars door de bergen met het hoogste punt op 10.830 ft. De uitzichten zijn prachtig. Helemaal boven liep er een bruin beest over de weg, Albert boven op de rem en er achteraan…Hij was erg snel en dook weg onder de rotsen. Ik heb hem nog even achtervolgd want alles moet natuurlijk op de foto. Het is gelukt, helaas alleen het koppie.
Terug op de camping maar even op internet gekeken wat het was want we hadden nog niet eerder zo’n beestje gezien. Het bleek een yellow-bellied marmot te zijn. Ze zijn ongeveer 40 cm lang, bruin, staartje eraan, hebben een lichtere tekening op de kop en een geel buikje.
Wat later vlogen er nog een paar over de weg maar die waren helemaal niet meer terug te vinden.

Ook reden we bijna nog over een hert heen, maar gelukkig zag het hert ons wel en wachtte even. Ik had hem wel gezien en dacht dat Albert hem ook zag, maar niet dus…

Dat waren onze uitstapjes voor vandaag.

Op de terugweg nog even de hele stad doorgereden naar de Walmart, die precies aan de andere kant ligt dan waar wij zitten om een speciale boodschap te doen voor de buurman, ook maar even eten gekocht: het wordt mie met kip en prei en pindasaus.

Morgen via Aspen (een mondain skigebied) naar Buena Vista, in de hoge bergen van de Rocky Mountains. Heel langzaam gaan we nog even terug naar de kou. Overdag is de voorspelling 25 graden maar ’s nachts maar 5 graden.

• 08 Juni 2011 - 07:06

Mariska :

Hele mooie foto's ik zou me niet kunnen voorstellen hoe dit in het echt zo zijn.... het lijkt zo ''nep'' hahaha maar geweldig zulke uitzichten.

Hoop dat jullie het heel erg naar jullie zin hebben en geniet er lekker van!
    Hele dikke knuffel en kus voor oma en opa van Vienna :)
    en hele dikke knuffel en kus van mijn en alexander

• 08 Juni 2011 - 13:13

Loura:

Hoi Lyan en Albert,

Wat een prachtige reis maken jullie weer. De foto's zien er goed uit. Maar ik mag gelukkig in oktober weer naar de states. Lyan nog gefeliciteerd!. Het gebakje zag er inderdaad lekker uit.
    Ik zou zeggen geniet nog van jullie reis en tot over een paar week (ha ha). (je mist je werk vast niet)
    groetjes Loura