zondag 26 mei - Reisverslag uit Seaside, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu zondag 26 mei - Reisverslag uit Seaside, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

zondag 26 mei

Door: Lyan

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

27 Mei 2013 | Verenigde Staten, Seaside

Gisteravond eerst maar even een was gedraaid. Toen we terugkwamen bij de tent begon het te regenen en het is niet meer gestopt tot vanochtend. Buitentent helemaal nat, en de binnentent ook nat toen we de boel afbraken. Alles maar in afvalzakken gestopt en hopen op beter weer.
Eerst naar het strand van Old Town Bandon, waar Facerock ligt. Daar zouden tidepools zijn. Op de parkeerplaats kwamen we in gesprek met een man die Razor Clamps (een schelpdier) had gevangen, leuk gesprek over het klimaat in Oregon, en waarom er geen toeristen kwamen (te koud en nat). Het lijkt inderdaad veel op Nederland, mochten we ooit de staatsloterij winnen, dan gaan we hier absoluut niet wonen. De man vertelde ook nog even dat het tij extra gunstig was voor tidepooling, want het was minus low tide (extra laag water) Van te voren had ik al uitgezocht wanneer het eb was want alleen dan kan je ze vinden.
Tidepools: Getijdepoelen: de meest kleurrijke en meest spannende onderdelen van de kustlijn van Oregon:! Ze zijn klein, soms moeilijk te vinden en bevatten allerlei soorten van bijzonder leven. Ze hebben rare vormen, met levensvormen die compleet buitenaards lijken. Ze hebben een onvergetelijke schoonheid en zijn een van de belangrijkste redenen om Oregon te bezoeken.
Wij naar beneden en zoeken. En gevonden! In een woord: PRACHTIG !!! Zeesterren in 2 kleuren, mossels, anemonen, alles door elkaar en over elkaar heen. Elke pool was weer anders. Omdat het water extra laag was, waren er veel poelen te bekijken.
Na een uurtje maar weer in de auto, en met af en toe een stop werd het een erg lange rit. Te lang eigenlijk, want de tent moest nog drogen. We hebben de kustweg gereden en die is heel erg lang. Ook was het extra druk omdat het morgen Memorial Day is en alle Amerikanen een extra dag vrij hebben en dan gaan ze allemaal op reis. We konden dus niet doorrijden en waren pas tegen half 6 in Seaside met nog een 40 mijl te gaan. Dreigende wolken en niet stoppende buien hebben ons laten besluiten om dan maar in een hotel te kruipen omdat we de tent niet meer droog krijgen.
We zitten nu in het Hi-tide resort in Seaside. Een voordeel: we hebben wel internet, dat hadden we anders niet gehad, dus toch een verhaaltje vandaag en hele mooie foto’s. (scheelt me weer een hoop gezeur van Joop, die elke dag zijn verhaaltje wil)
Morgen op weg naar Seattle, via Mt St Helens.
Vandaag gereden: 363 mijl

• 27 Mei 2013 - 05:32

Conny:

Mooie foto's van de tidepools. Nu maar hopen dat het weer beter wordt.

• 28 Mei 2013 - 00:08

Marjan:

Nou je maakt weer heel wat mee de laatste dagen. Aardbeving, regen, natte tent, een beer etc. Maar hoogtepunt zijn toch die tidepools. Wat mooi zeg! Hopelijk knapt het weer wat op en kun je ook genieten van Mt St Helens. Geniet lekker verder! Groetjes, ook van Jan

• 28 Mei 2013 - 13:39

Annemarie:

Nou hebben jullie ook een klein beetje van de pracht kunnen zien die ik vaak onder water mag aanschouwen.
    Wat hebben wij toch een mooie (onderwater) wereld!

Heel veel plezier nog!