dinsdag 06-10-2009 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu dinsdag 06-10-2009 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

dinsdag 06-10-2009

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

07 Oktober 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Dinsdag 06-10-2009

Na een goede nachtrust (eigenlijk slapen we overal wel goed), gingen we naar het continental breakfast. En dit was dus een echte, zo een waar Albert me al op had voorbereid: een-haps muffins, en een-haps donuts, koffie en jus. Geen boter of jam.... :)

We gingen eerst naar de Walnut Canyon:
Ook hier weer overblijfselen van de Pueblo indianen in de vorm van 400 cliff-dweilings, alles in een canyon, niet zichtbaar vanaf de weg.
Mooi, en interessant, maar we beginnen al te wennen aan deze ruine’s, dus maar door naar de Meteor Crater, waar we echter niet naar binnen zijn gegaan. Ze heffen 15 dollar entree per persoon en dat voor een gat in de grond door een meteoriet. Het is wel een groot gat (1,6 km in de omtrek), maar toch.....

Petrified Forrest was de volgende plaats:
In dit Nationale Park vind je de grootste verzameling versteende bomen ter wereld. De bomen groeiden zo’n 225 miljoen jaar geleden in een gebied dat werd doorsneden door vele rivieren. Ten gevolge van een hoge waterstand zijn de bomen, die gigantisch groot waren, omgevallen en door de rivier naar de huidige vindplaats gespoeld. Ze werden overdekt door slib en zand, waarin vulkanisch as aanwezig was.

Daardoor werd de verrotting vertraagd, het hout verhardde en versteende. Dit proces heeft vele eeuwen geduurd. Binnen het park kan je op veel plaatsen stukken van de bomen zien liggen. Ten gevolge van de voortdurende erosie komen er ook nog steeds nieuwe stukken aan de oppervlakte. Op zich zijn deze bomen niet heel bijzonder, ze zien er gewoon uit als op de grond liggende boomstammen.

Maar een doorsnede van het versteende hout, gemaakt met een diamantzaag en vervolgens gepolijst, ziet er schitterend uit. In de twee bezoekerscentra worden voorbeelden hiervan tentoongesteld. In 1932 werd een deel van de Painted Desert aan het park toegevoegd. Dit is een dorre woestijn, vrijwel zonder vegetatie, waarin dankzij erosie allerlei kleurrijke lagen aan de oppervlakte zijn blootgesteld.

Het was gewoon geweldig leuk om een boomstam te zien, maar als je hem dan aanraakt, is het een steen. Ook de kleuren die zich tentoonstellen zijn ongelooflijk!
We hebben er rondgelopen en ons werkelijk verbaasd hoe een boom zich kan ontwikkelen tot steen!
We hebben nog gekeken in de winkeltjes en ze hebben enorme mooie stukken versteende boomplakken, maar ze zijn en erg kostbaar en erg zwaar en ook nog breekbaar, dus alleen een klein stukje gekocht.

Toen op weg naar de Christopher Creek Lodge, we hebben een soort cabin besproken.
Deze lodge ligt in het Tonto National Forrest.
We zijn er nog maar net en de eekhoorns schieten al weer alle kanten op, erg mooie blauw gekleurde vogels, allerlei roofvogels. Er leven hier black-widow spinnen, dus maar even geïnformeerd hoe het daar mee zat. De man zei als je een ziet, niet mee gaan spelen, gewoon doodslaan :)
Ook lopen er stinkdieren rond, gewoon met rust laten.
We hebben net even rondgelopen, en de eerste hebben we al gespot, wat een mooie beesten! Zwart met een witte streep over de rug en een enorme staart. Het ging zo snel dat er geen foto van is.... :(
En Elks (herten met een gewei), nog niet 1 gezien in 12 dagen, maar ze moeten hier toch echt zitten.
Ook zwarte beren komen voor, maar zoveel geluk zullen we wel niet hebben.
Verder nog wasberen, bob-cats, we zien wel wat we tegenkomen en ik doe mn best om er foto’s van te maken.

We zitten trouwens op de 3000 miles (4800 km) en we hadden het erover dat je dat niet eens merkt. Het landschap verandert zo vaak, en er is zoveel te zien, dat je helemaal niet in de gaten hebt dat je zulke enorme afstanden rijdt!

Morgen richting Apache-trail, en Lost Dutchman Park, en dan komen we ook in het gebied van de cactussen. We gaan weer kamperen want daar is de temperatuur nog wel goed.