zondag 10 juni - Reisverslag uit Lake City, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu zondag 10 juni - Reisverslag uit Lake City, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

zondag 10 juni

Door: lyan sijbring

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

11 Juni 2012 | Verenigde Staten, Lake City

Vanochtend behoorlijk vroeg wakker, dat lag niet echt aan onszelf, maar meer aan het luchtbed. We hadden de afgelopen dagen al gemerkt dat hij een beetje leger was ’s morgens, maar ergens toen het nog donker was voelde ik opeens de grond. Ik dacht gewoon blijven liggen, het is nog geen tijd om op te staan. Albert dacht hetzelfde dus toen we echt op de grond lagen was het ongeveer 6.15 dus maar opgestaan.
We hadden al door dat het lek ergens bij de vuldop moest zitten dus niets aan te doen!

Om 7 uur hadden we met Faye afgesproken bij de Bakery, die heeft echt heerlijke broodjes, dus we hebben gezellig ontbeten.

Om 8 uur moesten we bij de Sportsman zijn, via Faye hadden we een tour met gids over de Alpine Loop geregeld. Met de huurauto red je deze wegen echt niet, ze zijn te ruw, dat wisten we vorig jaar al. Nu kun je zelf een Jeep huren maar dat was praktisch net zo duur en op deze manier kon Albert ook gewoon genieten van het uitzicht. Gelukkig hadden ze er een winkel bij dus daar ook maar een nieuw luchtbed aangeschaft.

Onze gids, chauffeur was dezelfde man die ons vorig jaar heeft rondgeleid in een zilvermijn. Een man met veel humor, af en toe wat moeilijk te verstaan, hij heeft een Texaans accent, maar we hebben de hele dag om hem en met hem gelachen.

De tour zelf:
De Alpine Loop Back Country Byway ligt in het noorden van de San Juan Mountains van Colorado en is een spectaculaire rondrit van 65 mile met de mooiste uitzichten van Noord-Amerika.
De(erg ruige) byway gaat over twee passen van meer dan 4000 m hoogte. Je hebt hiervoor een 4WD met high clearance nodig. Voor deze route moet je de tijd nemen en genieten van de prachtige uitzichten. Voor diegenen met een avontuurlijke instelling (en het goede voertuig) biedt deze weg een mogelijkheid om terug te kijken in de tijden dat de vroegere mijnwerkers hier met de woeste, vaak vijandige omgeving. Het landschap verteld het verhaal van een andere manier van leven.

We zijn gestart om 8 uur en waren terug om 18.00 uur. We zijn over hele smalle weggetjes gekomen waar je elkaar niet kan passeren, meestal aan 1 kant een enorme afgrond, het hoogste punt die we bereikt hebben was 14300 foot, iets meer dan 4000 meter. Hele stukken hebben we hobbel de bobbel afgelegd, alleen maar rotsen waar je overheen moest.
We zijn bij oude mijnen geweest, hebben oude mijnstadjes gezien, onderweg ook wat wildlife: een groep Bighornsheep met jongen, veel yellow-belied marmots, deer, ground-squirls, en heel bijzonder: een wezel. Faye vertelde dat je die eigenlijk nooit ziet, ze verstoppen zich.
Op de helft hebben we geluncht bij een Mexicaan in Silverton, een oude bewoonde mijnstad. Het eten was authentiek en erg lekker!

De reis van vandaag was prachtig! Wat een mooie uitzichten. Op de toppen heb je een Alpine-toendra, daar groeit praktisch niets meer, alleen een soort gras. Het waaide wel behoorlijk en het was ook koud. Er lag ook nog sneeuw, maar een stuk minder dan vorug jaar, want toen was de Engeneer pas zelfs nog dicht deze periode.

Toen we terug kwamen hebben we nog een biertje gedronken bij onze chauffeur, en we hebben zelfs zijn adres gekregen, mochten we ooit een keer naar Texas komen, dan zijn we welkom.

We zijn nu weer terug op de camping, en het nieuwe luchtbed ligt in de tent. Et is al flink afgekoeld dus we krijgen weer een koud nachtje, afgelopen nacht was het ongeveer 5 graden.

Vandaag (niet zelf) gereden 80 mile/

• 11 Juni 2012 - 07:01

Conny:

Hoi Lyan en Albert,

Wat een mooie tocht hebben jullie gemaakt. Die gaat op mijn verlanglijstje. Ik heb vorig jaar een jeeptour in Sedona gedaan, maar deze van jullie lijkt me nog veel spectaculairder.

Ik snap nu ook waarom jullie het niet zo erg vonden dat je Pikes Peak niet kon doen. Met deze tocht kom je net zo hoog.

Veel plezier maar weer en ik hoop dat het 's nachts weer wat warmer wordt!

Groetjes,
    Conny

• 11 Juni 2012 - 12:33

Gelske:

Wat een fantastische avonturen beleven jullie weer. Ik geniet van je verhalen Lyan.

Groet, Gelsk

• 11 Juni 2012 - 14:33

Catharina:

Waaauuuuuuuuuuuu die roze lowrider!!!! te gek!! =P

• 12 Juni 2012 - 06:49

Marjan:

Zo 10 juni

Kwijl, kwijl, kwijl.... Wat een topdag! Dit is nou echt helemaal ons ding en ik ben dan ook helemaal niet jaloers (of anders wat). Boven in de bergen op avontuur! Super dat het nu door kon gaan waar je al zo lang naar hebt uitgekeken en ook de manier waarop zodat Albert ook kon genieten van de uitzichten. Wat een leuke foto daar boven op de top met de wereld aan je voeten. Dit vind ik zo mooi!!

Enneh... een adresje in Texas is ook nooit weg natuurlijk....;-)

Dikke knuf Marjan