zaterdag 7 juni - Reisverslag uit Creede, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu zaterdag 7 juni - Reisverslag uit Creede, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

zaterdag 7 juni

Door: Lyan

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

08 Juni 2014 | Verenigde Staten, Creede

Allereerst iedereen bedankt voor de felicitaties!

Wat informatie over Lake City: Lake City is een in 1870 opgerichte mijnstad. Dit pittoreske stadje is omgeven door verschillende bergen met pieken van 14000 ft (4300m) Het stadje zelf ligt op een hoogte van 8671ft (2643m).

Terwijl het stadje wereldwijd bekend staat als de hoofdstad van de snow mobilers, is het hier in de zomer een komen en gaan van toeristen. Met als belangrijkste doelen vissen op forel en genieten van de prachtige vergezichten.

In dit gebied was mijnbouw en er is voor meer dan 10 miljoen dollar aan zilver, goud, koper, lood en zink uit de mijnen gehaald. In die tijd waren er meer dan 5000 inwoners, tegenwoordig iets meer dan 350.

De historie van Lake City wijkt iets af van een “normale” mijnstad. Ondanks dat er toen geen wetgeving was, had men hier geen last van criminele activiteiten zoals gokken, schietgevechten of moorden. De reden hiervoor was dat hier een hogere klasse mijnbouwers neer was gestreken.

Veel bekende ‘outlaws’ zoals Jesse James, Billy the Kid, Poker Face Alice, Bat Masterson, and Soapy Smith zijn hier wel doorgetrokken, maar nooit gebleven. Het ziet er naar uit dat men hier net iets strenger was dan in andere mijnsteden, waardoor het nooit gelukt is om een grote beroving op touw te zetten.

Tegenwoordig vindt je hier een van de hoogste concentraties van oude gebouwen, er staan in het Historic District nog meer dan 200 gebouwen uit de ‘mijn’ tijd, begin 19e eeuw.

Vanochtend hebben we Faye opgepikt en zijn naar de Bakery gegaan voor een overheerlijk ontbijt. Dit is een van de weinige plekken hier waar we lekker broodjes kunnen kopen.

We hebben een tripje gemaakt door de bergen, hebben wat meren en basins bekeken. Wij waren er al eerder geweest, Conny nog niet, maar het is elke keer weer genieten van de uitzichten! Verderop in de hoge bergen leek het alsof het daar sneeuwde, er lag nog veel sneeuw op de toppen. Conny gaat morgen de Alpine-Loop doen, helaas is er nog 1 pas dicht omdat er gewoon teveel sneeuw ligt.

Gisteravond legde de buurman uit waar hij een moose had gezien, dus wij zijn daar vandaag ook maar even langs gereden. Op de heenweg niets, maar op de terugweg zag ik opeens iets bruins tussen de bosjes, en jawel: 2 moose! Onderweg ook nog een paar yellow bellied marmots gezien, helaas geen foto’s, ook groundsquirls, en deer. Zelfs in het stadje lopen de Deer te grazen in de tuinen.

Verder hebben we gecacht, Conny heeft haar hoogste cache gevonden (op 3200 meter).

En we hebben wat winkeltjes bezocht en panden bekeken.

Tegen 6 uur zijn we naar Faye gegaan voor een tentoonstelling van artwork gemaakt door plaatselijke bewoners. Erg leuk en veel mensen kenden ons nog van onze vorige bezoeken hier.

Om 7 uur zouden we met Faye uit eten gaan in een plaatselijk restaurant. Precies om 7 uur liepen we daar naar binnen en daar zaten Bob en Linda uit Texas. Ze zijn hier altijd in de zomer en Bob was onze gids tijdens de Alpine Loop en een jaar daarvoor in een zilvermijn. We zien Bob en Linda elk jaar en gaan er de laatste jaren wel een biertje drinken. Ook Belinda en Rene, een Zwitsers stel die hier al 14 jaar woont, en waar we ook wel eens mee kletsen zaten er. En toen begonnen ze Happy Birthday te zingen en ik kreeg verjaardagskaarten.

Faye bleek een Birthday party voor me te hebben georganiseerd. Ik ben nog nooit zo verbaasd geweest. Ook Albert wist van niets, Conny was al wel ingelicht. Ik wilde vanmiddag mijn verhaal al online zetten maar daar heeft ze me vanaf gepraat, dat kon vanavond wel, haha.

We hebben heerlijk gegeten en toen kwam de volgende verrassing: een birthdaycake met kaarsjes!

Ik heb iedereen bedankt, het was een geweldige ervaring!

Vandaag gereden: 75 mijl

Morgen nemen we afscheid van Conny en rijden wij naar Moab

• 08 Juni 2014 - 18:36

Alida En Jan.:

Geweldig , wat een verrassing, met taart en kaarsjes.

internet is hier belabberd, nu zjin we in de breakfast room.

morgen naar Page.

Groetjes van Alida en Jan.