maandag 30 mei - Reisverslag uit Garden City, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu maandag 30 mei - Reisverslag uit Garden City, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

maandag 30 mei

Door: lyan sijbring

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

01 Juni 2011 | Verenigde Staten, Garden City

Het verhaal van vandaag zou heel kort kunnen zijn: het was ongeveer 750 km rijden en 6,5 uur lang was het slaapverwekkend!
We zijn nu een week onderweg en hebben 1600 miles gereden. De benzineprijzen variëren van 3.79 tot 4.19 per gallon. De auto rijdt standaard 4x4 en neemt 1 op 8.

Vanochtend ontbeten op de kamer, het continental breakfast was vanaf 8 uur en om nou te wachten op een droge donut ging ons wat te ver. We hadden dus maar even broodjes gehaald in de supermarkt en de rest konden we vinden in onze xxl-koelbox.
Dus mooi om 7.10 op reis. Dit is onze langste reisdag en noodzakelijk om aan de mooie kant te komen. De andere optie was om via Yosimite te gaan maar dat hebben we al gezien en bovendien zijn zowel de tioga- als de sonora pas nog dicht en dan moet je er zo wie zo heel hoog omheen.

Tegen 3 uur waren we in Wendover, nog net in Nevada en we slapen in de Peppermill, een casino-hotel. Omdat we vanaf morgen weer in de tent gaan en soms in cabins, hebben we onszelf vandaag verwend! We slapen in een kamer met een jacuzzi en een stoomcabine, lekker decadent :)

Omdat we vrij vroeg waren zijn we maar even doorgereden naar de Bonneville Saltflats:
De Bonneville-zoutvlakte ligt in het noordwesten van Utah en het is uniek stukje natuur. De zeer fragiele zoutvlakte heeft een oppervlakte van 412 km².
Het zout is op sommige plaatsen 1,8 meter dik. De vlakte is ontstaan doordat het zoute meer Lake Bonneville opdroogde. Het is de grootste zoutvlakte ten westen van het Great Salt Lake.

Bij elke regenbui verdwijnen de bandensporen van auto's uit het zout. Daarom kan men er als het regent moeilijk navigeren. Omdat de zoutvlakte zo vlak is, wordt er een optische illusie gevormd: Je kunt de bolling van de aarde zien en je ziet de bergen boven het zout zweven.

De zoutvlakte bevat potassium, magnesium, lithium en soda chloride.

De Bonneville-zoutvlakte is vooral bekend om zijn snelheidsrecords. Op de Bonneville Speedway worden snelheden bereikt tot 1000km/u.

Ook zijn hier verschillende films hier gemaakt zoals Independence Day, Warlock, SLC Punk, The Brown Bunny, Cremaster 2 en The World's Fastest Indian.

Omdat het erg koud en nat is staat alles nog onder een laagje water, maar ’s zomers droogt het helemaal op en krijgt de vlakte scheuren.
Het is echt een enorme vlakte, en je ziet de bolling van de aarde omdat het zo uitgestrekt is…

Op weg naar de Bonneville Saltflats beleefden we toch nog iets. Er zat zomaar een politieauto achter ons en we moesten stoppen. Wij hadden geen idee waarom. De regel hier is dat je netjes in je auto blijft zitten met je handen zichtbaar. De agent nadert heel voorzichtig je auto en blijft wat achter je staan, totdat hij zeker weet dat het veilig is. Hij inspecteerde eerst wat er in de auto lag en sprak ons toen aan. We hadden te dicht op onze voorganger gereden…..We kregen een waarschuwing. Navraag leerde dat je per 10 mile snelheid 1 auto afstand moest bewaren tot je voorganger, dus in ons geval was dat 7 autolengtes geweest en dat hebben we vast niet gehad. Het liep verder af met een sisser en hij wenste ons een fijne reis verder…..

We zitten nu op de kamer, gaan zo eten, we hebben geen internet dus dit verhaal gaat er morgen pas op.
We hebben onze horloges ook bijgesteld, we leven nu in de mountain-time, dus nog maar 8 uur verschil met Nederland.

Morgen via Salt Lake City naar Bear Lake, terug in de tent. Het weer gaat omslaan en ze verwachten dat het warmer gaat worden…….