woensdag 8 juni - Reisverslag uit Buena Vista, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu woensdag 8 juni - Reisverslag uit Buena Vista, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

woensdag 8 juni

Door: lyan sijbring

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

08 Juni 2011 | Verenigde Staten, Buena Vista

Omdat de reis van vandaag niet zo ver zou zijn, hebben we het rustig aan gedaan vanochtend.
We hebben nog een hele tijd reiservaringen staan uitwisselen met een paar motorrijders die ook op de camping stonden. Een was wel grappig, hij was overal al geweest, van Alaska tot Mexico, een beetje een ruwe kerel, at alleen maar uit blikjes en sliep gewoon in de open lucht in zijn slaapzak. Hij had wel een tent bij zich maar in de tijd dat hij de tent op zou zetten kon hij ook een biertje drinken en dat deed hij liever….
Om half 9, na een uurtje kletsen, zaten we in de auto op weg naar Buena Vista.
Eerst waren we nieuwsgierig naar Aspen: de duurste wintersportplaats van Amerika, werd ons verteld. We verwachtten dus prachtige houten huizen en een decadente plaats, maar dit viel erg mee. In de bergen waren af en toe wel verstopte mooie huizen maar al met al hadden we er meer van verwacht. (zoiets als Zwitzerland, maar het leek er niet op)

Na Aspen deden we de Independence pas (hoogte:3600m)
Het was een prachtige pas, het ging niet erg hard omhoog of naar beneden (max 6,5%) en het was soms wat smal, maar de uitzichten waren echt onbeschrijflijk! Er lag nog behoorlijk wat sneeuw op de top en er waren nog mensen aan het skieen.

Toen door naar Buena Vista:
Buena Vista is een stadje in het gebied van de upper Arkansas River in Colorado. Het ligt in centraal Colorado ruwweg tussen Salida en leadville in, op een hoogte van 2428m.Het gebied tussen Buena Vista en Salida wordt ook wel de Banana Belt omdat Buena Vista in een grote vallei ligt en een “hoge bergen woestijn” is maar met veel mildere temperaturen dan de plekken eromheen. De stad ligt aan de voet van de 14000 ft (4300m) hoge bergen, zoals de Collegiate Peaks, Mt Princeton, Mt Yale enz.In de zomer is Buena Vista populair onder wild-water rafters, kayakers, vliegvissers en bergbeklimmers.
De dieren die er te vinden zijn: Elk, deer, bighornsheep, mountain goats en antilopes
Buena Vista ontstond in 1879 en groeide als een spoorwegstadje voor de zilver, goud en loodmijnen, er waren zelfs 3 sporen. Veel van de gebouwen dateren nog uit de tijd van 1880-1890.
We zitten nu midden in de Rocky Mountains:, ook wel het rotsgebergte, is een hooggebergte in het westen van Noord-Amerika. De bergketen strekt zich over een afstand van 4800 km uit van de staat New Mexico tot aan het noordwesten van Alaska. De Rocky Mountains worden ook wel The Continental Divide genoemd, omdat Amerika door het gebergte als het ware in tweeën wordt gedeeld. Een aantal van de hoogste bergen valt binnen het gebied van Rocky Mountain National Park, er zijn meer dan 100 pieken die tot boven de 3.000 meter hoogte reiken.
De hoogste top in de Rocky Mountains is Mount Elbert, in Colordao, op 4402 m boven zeeniveau
Onderweg in de Rocky’s kan je genieten van schitterend panorama's over bergtoppen en dalen. Verder biedt het park veel natuurschoon in de vorm van alpenweiden, bossen, meren en bergstromen. Er zijn talloze kleine wilde zoogdieren, en ook grote dieren zoals herten en dikhoornschapen.
The Rocky’s zijn ongeveer 76 miljoen jaar geleden gevormd tijdens het krijt tijdperk, tijdens de laramide orogenese, even googelen en het wordt duidelijk :)
De eerste bekende bewoners waren de paleo-indians, die hun intrek namen na de laatste ijstijd.

We hebben een mooie tentplek, en Albert voelt zich er helemaal thuis want er ligt een hoop met keien naast de tent:) Er staan ook wat bomen op ons plekje en ik heb al hars in mijn broek dus even op internet gezocht hoe het dat moet verwijderen.
Vanavond gaan we chili bonen met worstjes en sla eten, onderweg gekocht bij de Safeway.
Morgen door Naar Lake City en onderweg gaan we naar de Black Canyon of the Gunnisson, die we al 2x eerder wilden bezoeken maar steeds lieten vallen vanwege tijdgebrek. Deze keer gaat het wel lukken.