donderdag 01-10-2009 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu donderdag 01-10-2009 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

donderdag 01-10-2009

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

02 Oktober 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Donderdag 1 oktober 2009

We waren weer eens vroeg wakker (wordt een gewoonte) dus ontbeten en de weg maar weer op.

De reis van vandaag was niet zo lang, was maar goed ook want we hebben 2 erg mooie parken gezien: Canyonlands NP en Arches NP.
We gebruiken de America the beautiful pas dus goed!!! Voor toegang tot een nationaal park heb je of een pas nodig of je betaald per park. Na een paar parken kan die pas al uit, maar in ons geval kon hij al vrij snel uit :)

Canyonlands:
Gedurende miljoenen jaren hebben de Green River, de Colorado River en hun zijrivieren zich een weg gebaand door het rotslandschap in Utah. Hierdoor is een van de meest ruige gebieden in de Verenigde Staten ontstaan, een bijna ondoordringbaar labyrinth van kloven met talloze natuurlijke bogen, bruggen en de meest grillige rotsformaties. Door de rivieren wordt het park in drie stukken verdeeld, die elk een eigen karakter hebben. Het drukst bezochte gedeelte is het hoog gelegen Island in the Sky District, vanwaar je spectaculaire uitzichten hebt over de omgeving. Het gedeelte dat The Needles wordt genoemd, wordt gedomineerd door kleurrijke rotsformaties.

We hebben met verbazing door dit park gereden. We hadden de Grand Canyon al gezien, maar dit park is volgens mij nog mooier dan de Grand Canyon.
Overal waar je kijkt zie je Canyons, uitgeslepen door de Green River en door de Colorado River, die lopen er beiden doorheen. We hebben het Island in the Sky gedeelte bezocht.

Vol met weer geweldige indrukken gingen we op weg naar het een paar miles verder gelegen Arches NP:
300 miljoen jaar geleden bevond zich in dit gebied een zee; het water droogde op en er bleef een dikke laag zout over. Dit zout werd later bedekt door diverse lagen zand die hier door de wind naartoe werden gebracht. De onderste lagen zand versteenden; we kennen de op deze manier gevormde rotslaag nu onder de naam Entrada Sandstone. De zoutlagen konden het gewicht niet langer aan, en werden van onder de rotslaag vandaan geperst. Door de krachten die hiermee gepaard gingen, ontstonden lange parallel aan elkaar gelegen barsten in het Entrada Sandstone. Allerlei eroderende krachten kregen nu vrij spel: water, ijs, wind, kou en hitte slepen de barsten steeds verder uit; hier en daar ontstonden uithollingen in de steeds dunner wordende richels van het Entrada Sandstone. Die uithollingen werden steeds verder uitgeslepen, waardoor op veel plaatsen openingen ontstonden. Op deze manier hebben zich in dit gebied meer dan 2000 bogen gevormd. Een opening wordt als boog gezien als de overspanning minstens 90 centimeter (3 feet) breed is; de hoogte is niet van belang.

We hebben verschillende bogen bewonderd, en ook de grillig uitgeslepen figuren waren prachtig. Af en toe vraag je je af hoe sommige rotsblokken nog blijven hangen, je verwacht dat ze elk moment gaan vallen.

Toen we naar de camping reden vroeg ik Albert welk park hij nou het mooist vond. Ik kan niet kiezen, maar hij gaf hetzelfde antwoord!
Elk park die we tot nu hebben gezien heeft zijn eigen ding. Alles is even mooi.
We hopen dat de foto’s jullie een beetje een beeld geven van wat we zien, maar als je het zelf ziet en de stilte ervaart die in zo’n park heerst, dan is een foto maar een kleine indruk.
In de parken (als het rustig is) kan het zo stil zijn dat het enige wat je hoort je eigen bloedstroom door je oren is!

Dus: alweer genoten!!! (begint saai te worden)

We zitten nu op de KOA camping in MOAB, in een cabin, omdat het ‘s avonds toch te koud wordt (tussen 0 en 3 graden)
De cabin voor morgen is alweer gereserveerd: dat wordt de KOA in Cortez.
Morgen gaan we naar Mesa Verde en de Canyon of the Ancients.
Ook morgen is er internet, elke KOA heeft dat, dus ook morgen weer een verslag.

Het is nu bijna 6 uur ‘s avonds, Albert heeft de barbeque al aan. We hebben net boodschappen gedaan in de supermarkt, eerst een klantenkaart gehaald, want dat scheelt weer wat dollars. Vanaf nu haal ik in elke supermarkt een klantenkaart, want we blijven natuurlijk wel Hollanders!
Misschien vanavond nog naar de buren,. er zit hier een groep van 30 merikanen en die vroegen ons al op de bier, dus we kijken wel even!

• 02 Oktober 2009 - 06:23

Annette:

Super hoor om dit te lezen, wat doe je er een moeite voor. Geniet er maar lekker van, veel plezier nog..liefs

• 02 Oktober 2009 - 07:40

Marco En Lysanne:

Wij worden met de dag jaloerser ;). Elke ochtend kijken we of er weer een berichtje is.
    Geniet er nog van, maar dat zal geen probleem zijn.

Liefs Marco en Lysanne

• 02 Oktober 2009 - 08:57

Renske:

Roelof vroeg: moeten wij ook een klein laptopje kopen voor onze vakantie naar Texel!!!
    Geweldig, wat een reisverslagen, maar dat zijn we ook wel al een beetje van jouw gewend hé Lyan.

Liefs, Renske en Roelof