woensdag 1 juni - Reisverslag uit Jackson, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu woensdag 1 juni - Reisverslag uit Jackson, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

woensdag 1 juni

Door: lyan sijbring

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

02 Juni 2011 | Verenigde Staten, Jackson

Het was niet echt warm vannacht, ongeveer een graad of 5. Gelukkig hebben we slaapzakken van 30-50 gr Fahrenheit, dus ze moeten tot net onder nul kunnen. We hebben het gelukkig niet koud gehad, maar ook niet te warm….

Na het ontbijt op naar Teton NP. De weg was inderdaad erg mooi. Allemaal besneeuwde bergen op de achtergrond. We kwamen nog langs een wildreservaat en zagen ibissen rondlopen. Af en toe een hertje maar qua wild hield het niet over.

Aangekomen in Jackson (net onder Teton) hebben we ons “image” even opgekrikt. Allebei een echte cowboyhoed! Het is trouwens een erg mooi stadje, je krijgt het echte wildwestengevoel hier. Op het dorpsplein staan 4 bogen geheel gemaakt van geweien van de hertachtigen die elk voorjaar hun gewei verliezen.

Toen Teton in:
Grand Teton National Park ligt in het noordwesten van de staat Wyoming. De oppervlakte is 1.255 vierkante kilometer
De Grand Teton Mountains vormen een van de jongste bergketens van Noord-Amerika. De hoogste bergpiek is Grand Teton met een top van 4.198 meter.
Het gebergte is ontstaan naast een breuklijn in de aarde; aan de westzijde van de breuklijn werd de aarde omhoog gedrukt, terwijl aan de oostzijde de aarde juist naar beneden zakte. De 130 kilometer lange Teton Range heeft dan ook geen voorgebergte, de bergen rijzen direct naast de bodem van de vallei omhoog.
Nog maar 15.000 jaar geleden hebben gletsjers de canyons tussen de bergpieken geslepen. De tongen van de gletsjers hebben ook de vallei bereikt, waardoor zich veel mooie meren hebben gevormd. De Jackson Hole vallei is 72 kilometer lang en tot 20 kilometer breed, en er leven hier erg veel vogels en wilde dieren, waaronder zwarte beren, grizzlyberen, elanden en prairiewolven.
Grand Teton heeft een steppeklimaat en kent lange, koude winters, de laagste temperatuur is -43 °C. Wel zijn er regelmatig hele zonnige dagen voor, de gemiddelde sneeuwval bedraagt in januari ruim 1 meter. Kans op sneeuw is er tot half april, maar dat is dit jaar wat langer geworden.
In de zomer kan de temperatuur overdag tot boven de 25° C komen, maar de nachten blijven koel. Vooral in de avonduren onweert het vaak, ook voor vandaag is er onweer voorspeld.

Langs de Snakerivier en in moerassen groeien wilgen, zwarte populieren en blauwsparren In de rivieren wonen rivierotters, bevers en muskusratten. Elanden, bizons, muildierherten, wapiti’s en coyotes leven in de bosrijke gebieden. In de meren kan men de trompetzwaan vinden. De tijgersalamander leeft in poeltjes met een modderbodem. Een veel voorkomende slang is de kousenbandslang.

op zoek naar het wild…..Alle herten en aanverwante dieren hebben op dit moment geen gewei, die hebben ze net verloren en die groeien vanaf nu weer aan, ook de grote geweien groeien in de loop van het jaar weer volledig aan of nog iets groter.
We hebben een paar elk’s gezien, een erg groot hertensoort. Verder wat bisons die stonden te grazen en verder weinig wild. Waarschijnlijk waren we er op de verkeerde tijd, in de middag liggen ze wat te rusten, maar morgen komen we er vroeg doorheen op weg naar Yellowstone, dus we hebben nog hoop….Bijna aan het eind van het park, toen we de hoop op wild al hadden opgegeven, stonden opeens heel veel mensen te fotograferen, Albert zei oh, dat is vast een beer! Ik uit de auto, met de goede lens op de camera en eropaf…. Het was een Moose (rendier) die heerlijk blaadjes stond te eten. Er stonden rangers bij om de mensen op veilige afstand te houden en het dier trok zich weinig van ons allemaal aan, dus die heb ik goed op de foto.

Toen weer terug naar Jackson, eten inslaan voor vanavond en tanken. De benzineprijs valt hier mee: 3.84 voor een gallon. Ook heel mooi is dat Albert inmiddels zelf kan tanken zonder hulp, hihi, je wordt helemaal gek van het aantal knoppen en handelingen voordat je kan tanken.

We zitten nu op de KOA aan de Snake-river en hebben voor de zekerheid een cabin.

Morgen naar Yellowstone, de weersverwachting voor de komende 2 dagen: hoog 5 graden, laag -3 en sneeuw! Ook daar hebben we onze tentplek al veranderd in een cabin, want -3, dat trekken de slaapzakken echt niet!

• 02 Juni 2011 - 09:20

Marie-Jose:

Prachtige omgeving daar!
    Ik mis alleen de cowgirl!! Waar is jou hoed, Lyan???

groetjes!!

• 02 Juni 2011 - 12:50

Lyan:

Hoi M-J,
    Je moet even je bril opzetten :) Ik sta er wel tussen en met hoed...

Gr, Lyan

• 03 Juni 2011 - 04:17

Marie-Jose:

Ow, dat helpt inderdaad, die bril :-)
    Stoer, hoor!!!Veel plezier verder!

• 06 Juni 2011 - 06:35

Richard:

Wij hebben een paar jaar geleden in Jackson overnacht. Inderdaad een leuk, oud stadje. Net alsof je zo een film inloopt met al die houten voetpaden.
    Grand Teton Nat. Park is erg mooi.
    Wij waren er in april. Meters sneeuw brrrr.

Groet'n, Richard.