dinsdag 29 mei - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu dinsdag 29 mei - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

dinsdag 29 mei

Door: lyan sijbring

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

30 Mei 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Vanochtend waren we weer erg vroeg wakker, maar dat blijft waarschijnlijk de hele vakantie wel zo, tenminste, dat is onze ervaring.
Dus om 6 uur op, trui aan en jas erover, het was maar 5 graden C.

Gedoucht en ontbeten, tent opgeruimd en even voor 8 uur zaten we in de auto.

Het warmde gelukkig vrij snel op en binnen 2 uur was het al weer zo warm dat we verder konden in een t-shirt en tegen de middag was het ver over de 30 graden C.

We hebben op weg naar Bernailillo El Morro National Monument bezocht:

Eeuwenlang kwamen ontdekkingsreizigers naar het meer bij de grote rots. Een waardevolle waterbron en een rustplaats. Menigeen die hier langskwam liet hier zijn naam en boodschap achter in de rots, direct naast de petroglyps van de oude Publoans. De ruïnes van een grote pueblo boven op de top van El Morro werden verlaten toen de spanjaarden arriveerden aan het eind van de 15e eeuw. Toen de bevolking in het westen groeide werd El Morro een pauzeplaats voor passanten . Het gebied werd populairder en de reizigers maakten er een traditie van om inscripties in de rots te kerven. Om de historische inscripties te bewaren werd El Morro een National Monument in december 1906
De eerste Europese inscriptie in de rotsen is van Don Juan de Onate (16-04-1605) een Spaanse kolonist uit New Mexico. Later volgden er meer inscripties en zo krijg je een kleine indruk van de Spaanse overheersing in dit gebied. Aan het eind van de 17e eeuw verjaagden (en doodden) de Indianen de overheersers en aan het begin van de 18e eeuw hadden ze het gebied weer voor zichzelf
Halverwege de 18e eeuw begonnen de reizigers weer te komen. Ze werden toen altijd gastvrij ontvangen door de Zuni’s.
Later, in 1881, werd de eerste spoorlijn tussen de Rio Grande en de westerse woestijnen in gebruik genomen en verdween de functie als rustplaats en waterbron.

El Morro is een klein park, leuk om even mee te pakken. In het visitorcentrum ligt een boek met de namen van de bezoekers en we kwamen nog een bekende tegen, Conny: ik heb er een foto van :)

De weg vanaf El Morro naar Grants is ook erg indrukwekkend. Je ziet hier allemaal lavahopen liggen van een vulkaanuitbarsting heel lang geleden. Helaas geen foto, de autoramen waren te vies.

We moesten Albuquerque door en dat was erg druk, maar gelukkig hebben we toch maar heel even in de file gestaan. Als we de andere kant op hadden gemoeten dan had dit uren geduurd. Alles stond 5 rijen dik helemaal vast!

We waren tegen een uur of 5 op de KOA campground e we hebben een mooi plekje met schaduw en stroom. We blijven hier 2 nachten. We hadden nog een gelukje: we hebben een KOA lidmaatschap waarmee we punten verzamelen om korting te krijgen. Ik had zoveel punten dat de tweede nacht gewoon gratis is!

Morgen Bandelier NP en Kasha Katuwe Tent Rocks.

Vandaag gereden: 400 miles.

• 30 Mei 2012 - 06:09

Conny:

Hoi Lyan,
    Ik laat overal mijn sporen achter, zoals je hebt gezien. Maar niet in de rotsen, gewoon op papier. Zijn jullie in El Morro ook helemaal boven langs gelopen over de rotsen? Ik vond de klim naar boven best zwaar. Maar het uitzicht was mooi.

Veel plezier bij de tent rocks en in Bandelier. Dit zijn totaal verschillende parken, maar beide erg mooi.

Groetjes,
    Conny

• 30 Mei 2012 - 21:00

Alex :

hey mam

zo te zien heb je al heel veel plezier met de '' trip '' in the US of A :)
    verslag en foto's zijn tof en als je kan zou je dan nog wat foto's kunnen schieten van ''custom '' voertuigen ( albert weet wel wat ik bedoel ;) )

en sil heeft de hele portiek een nieuw kapsel gekregen , die was in een goede bui :)
    en vienna heeft haar 1e staartje gekregen vandaag, ze lijkt echt op een prinsesje nu
    maris zal morgen wel ff een foto plaatsen op fb

nog heel veel plezier met jullie avontuur

x
    ons!

• 30 Mei 2012 - 22:18

Marjan:

Wij zijn ook in El Morro geweest maar niet boven op de berg bij de ruïnes. Jullie dus wel begrijp ik. Veel plezier morgen bij Kasha Katuwe. Ook daar heb je op het eind een flinke klim naar boven maar je hebt dan ook wat: een prachtig uitzicht op de tentrocks. Bandelier is ook interessant. De wandeling in het noordelijke kleine gedelte van het park vonden wij het mooist. Ben benieuwd wat jullie doen.
    Have fun!