maandag 4 juni - Reisverslag uit Central City, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu maandag 4 juni - Reisverslag uit Central City, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

maandag 4 juni

Door: lyan sijbring

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

05 Juni 2012 | Verenigde Staten, Central City

Vanochtend uitgeslapen! We werden pas om 7.15 wakker, haha
Deze camping was een beetje vreemd, eigenlijk ingesteld op mensen die er gewoon wonen in een cabin of hun eigen camper. De wc’s en douches, die alleen voor tentkampeerders waren en afgesloten met een hangslot, stonden een behoorlijk eind lopen tussen de camperplekken. Niet erg logisch dus. Op zich waren de tentplekken wel mooi ruim en met schaduw.

Om 8 uur zaten we in de auto en tegen 12 uur waren we eigenlijk al op onze volgende overnachtingsplek. Jammer, want voor overmorgen staan bezoeken op het programma, 1 ervan is de US Airforce Academy, en daar willen we toch iets meer tijd aan besteden.
Na het bestuderen van de kaart hebben we besloten om 2 dagplanningen in 1 dag te doen.
We hebben dus het Rocky Mountain National Park bezocht:
Het belangrijkste gebergte van Amerika zijn de Rocky Mountains. De bergketen loopt van de staat New Mexico tot aan het noordwesten van Alaska, een afstand van 4800 kilometer. Ze worden ook The Continental Divide genoemd, omdat hier Amerika als het ware in tweeën wordt gedeeld, het smeltwater stroomt vanaf de top 2 kanten op, naar het oosten en naar het westen. Het park herbergt de bronnen van de rivier de Colorado en heeft meer dan 100 pieken van meer dan 3.000 meter hoogte. De hoogste berg in het park is Longs Peak
Rocky Mountain National Park ligt in het noorden van de staat Colorado. Het park is het hele jaar geopend, alleen zijn de meeste parkwegen zijn gedurende de winter gesloten vanwege sneeuwval. . Het park biedt veel natuurschoon in de vorm van alpenweiden, bossen, meren en bergstromen en ook herbergt het een ruime variatie aan wild, zoals haviken, arenden, zwarte beren, coyotes, muildierherten, poema's, dikhoornschapen en elanden.
Het park wordt doorkruist door drie wegen, U.S. Highway 34 en 36, en de Colorado State Highway 7. State Highway 7 loopt over een afstand van minder dan een mijl door het park, maar geeft toegang tot het Lily Lake Visitor Center. Highway 36 komt het park binnen vanuit het oosten waar het na enkele kilometers aansluit bij Highway 34. Deze weg is tevens gekend als de Trail Ridge Road doorheen het park, gaat hij van de stad Estes Park, in het oosten naar Grand Lake, in het zuidwesten. De weg gaat boven de 3700 meter en is door sneeuwval in de winter gesloten.

De score aan wild is 2 elanden en 2 elk met 1 jong! Slecht dus! We hebben nog aan een ranger gevraagd waar de beren te vinden waren maar hij zei je moet wel heel veel geluk hebben om er 1 te zien. Ze zijn bang voor mensen en komen niet bij de wegen.
Hieruit blijkt maar weer dat we vorig jaar in Yellowstone geluk hadden omdat er zoveel sneeuw lag. Dan moeten ze wel naar de dalen om eten te vinden. Nu dus niet, er ligt bijna geen sneeuw meer.

Verder was het park wel mooi, maar geen topper in onze ogen. Hoge bergen, je krijgt wel een beetje het wauw-gevoel als je op de toppen staat. Je voelt je dan on Top of the World. Maar ook buiten het park zijn mooie bossen en prachtige wegen.

Na de Rocky Mountains zijn we doorgereden via Nederland naar Central City, een plaatsje vlakbij Denver. En wat is het hier leuk! Het stadje is van ongeveer 1850 en is ontstaan omdat hier veel mijnwerkers hun geld kwamen opmaken. Het stikt er van de Casino’s en alle huizen zijn nog authentiek. Je weet gewoon niet wat je ziet. Het ene gebouw nog mooier dan de andere! Ze hebben dit heel slim aangepakt, dit is gewoon nog leuker dan een Ghosttown.

We zijn eerst doorgereden naar de KOA en hebben onze tent opgezet op een heel mooi plekje. Het waaide wel een beetje en Albert liep alweer flink te vloeken toen het grondzeil aan de waai ging :) Toe de tent stond moesten we nog eten gaan kopen, dus terug naar het stadje….
Zoek, zoek, zoek, alleen maar casino’s, geen supermarkt te bekennen, dus maar in een casino gaan eten (heerlijke taco’s)

De KOA is geweldig, schoon, hottubs, gameroom met tv, mooi uitzicht. Precies zoals je het graag zou willen hebben! Het ligt wel een beetje hoog, ik schat op 2500 meter. Als je een stukje moet lopen ben je vrij snel buiten adem. Ik zal de sportschool volgend jaar vragen of ik ook hoogtetraining kan krijgen.

Morgen de US Airforce Academy en overnachten in Green Mountain.

Vandaag gereden: 254 mile

• 05 Juni 2012 - 07:25

Marjan:

En zo zie je maar weer dat niet altijd de planning uitkomt. Heerlijk dat je dan flexibel bent en kunt doen wat je zelf op dat moment het beste lijkt.

Leuk stadje he Central City. Wij wilden destijds ook op die KOA slapen maar Jan (koukleum) vond het toen te koud op die hoogte en het waaide toen ook erg hard.

Leuke foto's heb je weer gemaakt en het weer zit jullie aardig mee als ik die blauwe luchten zie.

Veel plezier morgen in Airforce Academy en mooie foto's maken he in die blauwe kerk. Hopelijk zijn jullie er omstreeks lunchtijd en kun je het militaire appél zien.

De grout'n

• 06 Juni 2012 - 08:36

Folkert:

Tanx, ook voor de kolentrein. Heb ze zelf gezien in 2009. Rockies up it takes 10 or 12 locomotives to pull them.
    Geschreven op Baantjebolwerk op een koude woensdagochtend.