dinsdag 5 juni - Reisverslag uit Green Mountain Falls, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu dinsdag 5 juni - Reisverslag uit Green Mountain Falls, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

dinsdag 5 juni

Door: lyan sijbring

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

06 Juni 2012 | Verenigde Staten, Green Mountain Falls

Vanochtend hebben we het wat rustiger aan gedaan. Wel opgestaan tegen 7 uur, toen rustig alles ingepakt. We stonden op een erg mooi plekje, op een speciaal tentenheuveltje, maar dat betekende wel dat we een stukje met de spullen moesten lopen.
Deze KOA verdiend echt een 10! Prachtige restrooms, 2 hottubs, laundry en schoner kan het niet.

Om 8 uur zijn we gaan koffiedrinken in de office, en omdat de koffie nog niet klaar was toen we binnenkwamen, wilde ze hier geen geld voor.

Toen maar weer op pad. We gingen wat later omdat we geen zin hadden in de enorme drukte rond Denver, maar het viel heel erg mee. Tegen kwart voor 11 waren we op de US Airforce Academy. :

De Air Force Academy is uniek in zijn dubbelrol van zowel Air Force basis als universiteit. De 10th Air Base Wing heeft als taken logistiek, medische ondersteuning, brandveiligheid, ,bewaking familietoezicht en bouwzaken op een terrein van 18,000-acre voor een inwonersaantal van 25000 mensen.
Bezoekers hebben toegang tot verschillende gebieden, zoals the Cadet Chapel, the Honor Court, Arnold Hall, the Cadet Field House, Falcon Athletic Center, Falcon Stadium, the Association of Graduates gebouw en het Visitor Center. The Terrazzo, vliegveld en woongebieden zijn niet toegankelijk.
Heel bijzonder is the Cadet Chapel: een architectonisch hoogstandje uit aluminium, glas en staal. Het licht valt op een hele mooie manier naar binnen. Als je op het goede tijdstip bent dan wordt het middenpad van de kerk prachtig verlicht
Met een hoogte van 50 meter is de Air Force Academy Chapel een “alle-geloven”gebedshuis, die is gebouwd voor de spirituele nood van de cadetten. Het bevat aparte kapellen voor de 4 belangrijkste geloven: protestants, Katholiek, Joods en Boeddhisten — plus een alle geloven kamer die gebruikt wordt door moslim-cadetten en andere geloven. Er zijn 2 hoofdverdiepingen, het protestantse deel zit op de bovenste verdieping en de andere geloven zitten op de verdieping eronder. Elke kapel heeft zijn eigen ingang en de diensten kunnen op dezelfde tijd worden gegeven zonder dat het de anderen stoort.

Bij de North Entrance werden we gecontroleerd, Albert moest zijn rijbewijs laten zien en ze wilden even in de auto kijken. Haha, die zit werkelijk helemaal vol, dus je ziet eigenlijk niets. Maar we mochten doorrijden en gingen eerst naar het visitorcenter. Daarna naar de Cadet Chapel. Wat een mooi gebouw is dat! Het protestantse gedeelte is het grootst, en er is hier een hele mooie lichtval. Ook stond er een enorm orgel in. Dit is de eerste keer dat Albert meeliep een kerk in :) Normaal wacht hij buiten wel even.
Onder het protestantse gedeelte zitten het katholieke, joodse en boedistengedeelte. Ook allemaal heel mooi, maar boven was het veel mooier.
Eromheen waren allemaal sportvelden, voor elke sport een veld, allemaal prachtig aangelegd.

Na ons bezoek aan de Academy was het tijd voor de Calhan Paint Mines:
De Calhan Paint Mines (CPM) is een goed bewaard geheim, die je niet in de “places to see” gidsen vindt omdat men zeer zuinig op het uiterst fragiele gebied is. Je vindt hier prachtig gekleurde hoodoo’s van klei met een “hoedje” van harder steen.
Het gebied is opgebouwd uit kleiresten met een ouderdom van 55 miljoen jaar, de eerste tekenen van menselijke aanwezigheid is van ongeveer 9000 jaar geleden. De indiaanse stammen gebruikten dit land als jachtgebied en ze wonnen kleurstoffen uit de klei. Ook werd de klei gebruikt om potten van te bakken
Erheen rijden is ( bij droogte) geen enkel probleem, het ligt ongeveer op 30 mile van Colorado Spings, net na het plaatsje Calhan.
Het gebied is erg kwetsbaar omdat het voor een groot deel uit klei bestaat, als vochtig is wordt het nog kwetsbaarder. Je moet hier opletten waar je loopt en absoluut nergens opklimmen om het gebied niet te beschadigen.

We moesten door Colorado Springs, en wat waren we blij met de gedetailleerde atlas die we hebben gekregen van Janny. Er was een vrachtwagen omgeslagen en die lang op zijn zijkant op de US24, waardoor de weg was afgesloten. Met behulp van de atlas hebben we een andere route gevonden om eromheen te rijden.

De CPM is een klein, maar erg mooi gebied. De rotsen en hoodoo’s zijn echt wit, met oker. Ook zie je roze delen en wat zwart. De bloemen op weg naar de Mines waren prachtig.
In bloei staande cactussen, waarschijnlijk wilde orchideeën, bloeiende Yucca’s, en verder nog kleine wilde prairiebloemetjes..

Toen op weg naar de campground, die ligt in de buurt van de Garden of the Gods, in het plaatsje Green Mountain Falls. We staan boven op een heuvel en we waaien bijna weg. Het stormde de hele dag trouwens al wel behoorlijk. Gelukkig ligt hier geen los zand, en tegen een beetje wind kunnen we wel.

We hebben de bestemmingen voor morgen al van een afstand kunnen zien: the Garden of the Gods en Pikes Peak, alleen ligt de laatste nu met de top in de wolken. Even zien hoe het morgen is.

Op dit moment, het is nu half 8 ’s avonds, proberen we foto’s te maken van de zon, diafragma klein, sluiterstand zsm, want venus passeert de zon. De volgende keer dat dit gebeurt is pas in 2117, dat maken wij dus niet meer mee. We hebben ook geluk dat we hier zijn want in Europa is het niet te zien! Er staat 1 foto tussen en venus is een klein donker stipje links naast de zon, ongeveer op 10 voor 12.

Vandaag gereden: 216 mile

• 06 Juni 2012 - 07:03

Ina:

Leuk verslag weer! en mooie foto's. Weet je ook welke tijd het licht het mooist is bij de Cadets Cahapel?

• 06 Juni 2012 - 13:20

Gr. Marina

• 12 Juni 2012 - 05:59

Marjan:

Hallo lieverds,

Wegens een paar dagen afwezigheid en andere besonjes was het er nog niet van gekomen te reageren op jullie verslag, maar ik volg het wel hoor!
    Ik zal nu van de laatste week nog per dag even een reactie geven. Veel te leuk! hahahha...

Di 5 juni

Wat leuk om te lezen dat jullie AFA ook de moeite waard vonden en de chapels zo mooi. Lachen dat Albert nu wel de kerk in wou...;-) Hij is ook erg mooi met dat blauwe licht.

Geweldig ddat bezoek aan Calhan Paint Mines. Hier hou ik van die onbekende natuurfenomenen. Dit moet dus op mijn to do lijstje als we er ooit weer komen.

Liefs Marjan