vrijdag 30 mei - Reisverslag uit Las Cruces, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu vrijdag 30 mei - Reisverslag uit Las Cruces, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

vrijdag 30 mei

Door: Lyan

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

31 Mei 2014 | Verenigde Staten, Las Cruces

De havikken werden steeds brutaler. Gisteravond, toen Albert even was douchen, streken ze samen op een paar meter van me af neer op een boomstronk en maakten dreigende geluiden. Ik ben toch maar opgestaan en was in de auto al iets aan het opzoeken waarmee ik ze uit de lucht zou kunnen meppen.. maar toen kwam Albert terug en vlogen ze weg. Blijkbaar zijn 2 mensen net iets teveel!

We zaten om 7 uur in de auto, eerst naar Tombstone, een oud western stadje met een interessant kerkhof: de Boothill Grave Yard: de begraafplaats voor de eerste pioniers van de stad. Het is geopend in 1878 en in gebruik geweest tot 1884, toen er een nieuwe begraafplaats in gebruik werd genomen. Jarenlang sprak men over de oude begraafplaats, het werd niet onderhouden en was weer een deel van de natuur geworden. Veel later werd het voor een deel in ere hersteld door geïnteresseerde bewoners van deze stad. Jaren van research en hard werken zijn vooraf gegaan aan de staat waarin het nu verkeerd.
De Boothill Graveyard is een overblijfsel van de roerige mijnjaren rond 1880. Begraven zijn “outlaws” en hun slachtoffers, zelfmoordenaars, opgehangenen, zowel legaal als illegaal, maar ook de hardwerkende bewoners.
Leuk om er rond te lopen, op ongeveer de helft van de graven staat wie er ligt, en hoe ze aan hun eind zijn gekomen.

Na dit bezoek hebben we nog even in het stadje zelf gekeken, het viel ons een beetje tegen. Het is wel een western stadje, maar we hebben al veel mooiere gezien.

Toen maar weer aan de rit. Een behoorlijk stuk was “boring”, maar dat hebben we wel vaker als we op een interstate rijden. Gelukkig doen we dit niet al te veel, maar soms moet het wel.

Omdat we nog wat tijd over hadden bedacht Albert dat we dan het Gila Cliff Dweilers Park konden bezoeken. Totaal onvoorbereid en niet in staat om op internet te gaan zijn we die kant opgereden. Het zou maar 40 mijl zijn dus die tijd hadden we wel, dachten we. Totdat er gelukkig een bord stond dat het 2 uur rijden was. Het was op dat moment half 3 , dus dat gingen we niet redden.

Eerst maar wat boodschappen gehaald, en toen naar de City of Rocks, onze overnachtingsplaats.

De City of Rocks: een exotische collectie van vulkanische kunst, gevormd door een grote explosie ongeveer 35 miljoen jaar geleden. Je ziet hier door weer en wind gevormde pastelkleurige rotsformaties die maar op 7 plekken in de wereld voorkomen.
Al eeuwenlang wordt deze plek gebruikt om te overnachten. Tussen de rotsen worden nog steeds overblijfselen gevonden van de Indianen (pijlpunten, pottenscherven enz) en de Spanjaarden hebben hier kruizen in de rotsen gekerfd.

Wat kan je hier zoal zien? Hihi, ik heb zo’n idee dat mensen ons voor gek gaan verklaren, maar even een opsomming: Western Diamondback, Prairie Rattlesnake, Mohave Rattlesnake, Hognose Snake en Bull Snake, tarantula’s , schorpioenen, veel soorten lizards en nog veel meer beestjes waar je niet bang voor hoeft te zijn.

Binnen een half uur had ik al 2 slangen gevonden, de namen moet ik nog opzoeken. We zijn nu onderweg en ik zit in de auto te typen, dus geen internet. De laatste was in ieder geval een ratelslang. Albert vond dat ik bij de eerste slang te dichtbij was met fotograferen dus bij de 2e ben ik iets verder weg gaan staan. Hij ratelde niet, dus blijkbaar was dat de goede afstand!
Ook erg mooie lizards, als ze zich opblazen zie je de prachtige kleuren, dus als je dichtbij komt dan doen ze dat. 

Helaas stonden er tussen de rotsen van het plekje naast ons een hele grote familie, die volgens mij een wedstrijd deden wie het hardst kon praten, dus waarschijnlijk hebben ze alle slangen verjaagd.

Op ons plekje, op een rots zat een nestje van 3 raven, bijna klaar om uit te vliegen, een geweldig gezicht!

Dan de sterrenhemel: er is geen omgevingslicht, en dan zie je meer sterren. Ik heb nog nooit in mijn leven zoveel sterren gezien. Het stond helemaal vol! Ik heb geprobeerd om het op de foto te krijgen, maar het is maar voor een deel gelukt. Niet alles wat ik zag staat op de foto.

En Albert is weer eens door een stoel gegaan, dus we gaan morgen naar de Walmart om hem om te ruilen. Ik ben erg nieuwsgierig hoe lang ons luchtbed blijft leven deze keer 

Morgen naar White Sands.

Vandaag gereden: 360 mijl

• 01 Juni 2014 - 02:00

Conny:

Mooi plekje hebben jullie! Leuk he, dat Boothill. Ze hadden toen in ieder geval wel humor.
    Wat een beestenboel. Kruipt dat allemaal rond jullie tent? Ik kwam vandaag de grootste spin tegen die ik ooit gezien heb. Zet 'm wel even op facebook.

• 01 Juni 2014 - 07:50

Marie-Jose:

Leuk, he, oude grafstenen bekijken. Maar kijk uit hoor, straks wordt je zelf ook nog "hanged by mistake" of voor een chinees aangezien ;-).
    In Nederland zijn ook van die oude begraafplaatsen, waar je je kunt verbazen over de teksten die ze gebuikten op de stenen.
    Veel plezier verder! Groetjes MJ

• 01 Juni 2014 - 09:43

Elly (michelly):

Leuk om jullie verslag te volgen. City of Rocks staat over een paar maandjes ook op ons programma. Helaas gaan we daar niet kamperen, het ziet er wel erg mooi uit. Veel plezier verder, ik kijk al uit naar de volgende update.
    Gr,
    Elly (michelly)