woesndag 11 juni - Reisverslag uit Torrey, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu woesndag 11 juni - Reisverslag uit Torrey, Verenigde Staten van Albert en Lyan Sijbring - WaarBenJij.nu

woesndag 11 juni

Door: Lyan

Blijf op de hoogte en volg Albert en Lyan

12 Juni 2014 | Verenigde Staten, Torrey

Gisteravond gingen we om 8 uur nog even koffie halen bij het benzinestation voor de camping en toen kwamen we in een erg leuk gesprek met mensen uit Las Vegas. We hebben 2 uur lang zitten kletsen over van alles en nog wat. Dus tegen 10 uur terug bij de tent en nog een borreltje genomen. Gelukkig hadden we weer verse voorraad.

Vanochtend vroeg opgestaan omdat de lucht toch wel heel donker was, en we de tent niet nat wilden krijgen. Alles is droog in de auto gekomen.
De rit ging via Green River naar Hanksville, waar we het BLM kantoor bezochten om erachter te komen of de weg naar de Mars Society bereikbaar was met onze auto. Dit was geen probleem dus we wilden wel eens zien hoe Mars eruit ziet:

Sommige mensen denken dat het meestal kale en rode rots landschap noordwest van Hanksville gelijkenissen vertoont met de planeet Mars. De Mars Society heeft in dit gebied in 2002 een Mars Desert Research Station gebouwd. Sinds die tijd vinden hier langdurige geologische en biologische onderzoeken plaats. Er zijn 4 gesimuleerde Mars leefomgevingen in de wereld, allen gebouwd door de Mars Society. Astronauten en onderzoeksteam leven hier 2 weken in een 2 verdiepingen hoge cylinder. Ze dragen ruimtepakken en hebben een walkietalkie bij zich als ze de “Hab” verlaten.

Het was even zoeken naar de goede toegangsweg, maar we hebben het gevonden. Helaas zagen we geen mensen rondlopen, er stonden wel auto’s.

Verderop wordt nog gegraven naar Dinosaurus botten, maar dit hebben we overgeslagen. We zijn vorig jaar al naar een opgraving geweest.
De omgeving was interessant, erg veel mooie kleuren.

Toen verder naar Capitol Reef NP. We hebben dit park al eerder bezocht, toen vonden we er niets aan. Deze keer reden we de route andersom, en dit beviel beter.

Het langgerekte Capitol Reef National Park bestaat uit twee delen. In het noorden ligt Cathedral Valley, een woestijnlandschap met daarin hoog uitstekende zandstenen rotsen die door hun vorm aan kathedralen doen denken. Het voornaamste geologische fenomeen in het zuiden is de Waterpocket Fold, een rechte, 160 kilometer lange plooi in de aardkorst. De immense wanden van deze plooi bestaan uit rotslagen die zijn gevormd tijdens verschillende geologische tijdperken. Die wanden zijn door krachten in de aardkorst helemaal schuin gedrukt, waardoor de verschillende rotslagen zichtbaar zijn geworden. Midden tussen de kale rotsen vind je ook nog een prachtig begroeid gebied rondom de Fremont River. Mormoonse kolonisten hebben hier vroeger een nederzetting gesticht, waar zij gewassen teelden en boomgaarden aanlegden. Veel van de wegen zijn onverhard en verkeren soms in slechte conditie.
De hele dag rijden we al door donkere regenwolken, maar het ging steeds goed. Wel hadden we last van kleine vliegjes en bij een stop kroop er een in mijn oor. Zoemen dat het beestje deed…..Dus gestopt, wattenstaafje gepakt en eruit gehaald.

We hadden gereserveerd op Wonderland RV Park in Torrey, een mooie camping, grasplekken voor tenten, en 2 vervelende ganzen krijg je er gratis bij, haha. De man aan de balie waarschuwde hier al voor en we moesten ze maar wegjagen als we er last van kregen. Op de bbq mocht ook, ze waren niet zijn eigendom.

Er tegenover zit een informatiecentrum en die hebben we een bezocht om te zien of de Cathedral Valley Loop haalbaar is…..niet dus! Het heeft geregend en de wegen zijn onbegaanbaar. De klei is nat geworden en het duurt wel een tijdje voordat dat weer kan met een gewone SUV. We hebben wel andere tips van het meisje achter de balie gekregen die we wel kunnen doen, dus dat zijn dan de plannen voor morgen.

We hebben alvast eten en brood gehaald voor morgen en zitten op dit moment onder de overkapte picknickplaats op de camping, want het waait en regent. De isolated thunderstorms hebben ons bereikt. De tent staat voor het eerst helemaal op, dus ook de buitentent.

Morgen blijven we hier in de omgeving, er is genoeg te zien/doen.

Vandaag gereden: 170 mijl